(Bilde: Blodanalyse.no)

Han vil rappe klikk fra Google

Tor Einar Olaisen nekter for at MyShoppingGenie er et pyramidespill.

Det omstridte konseptet MyShoppingGenie (MSG) er i ferd med å etableres i Norge.

Poenget er å verve brukere til å installere et gratis nettlesertillegg ved samme navn. Dette skal angivelig vise billigste pris ved produktsøk i søkemotorer.

Løsningen baserer seg på å legge seg over Googles egne annonser. Nordmenn lokkes nå til å kjøpe lisens som såkalt distributør av programmet. Det fristes med klikkinntekter, bonuser og provisjon alt etter hvor mange som verves.

Det er pyramidelignende trekk ved konseptet, ifølge Lotteritilsynet, som varsler en juridisk vurdering av lovligheten. Google reagerer på at løsningen tar bort inntektsstrømmen deres, og har sagt til digi.no at de vurderer rettslige skritt.

digi.no kan nå avsløre at en av de første distributørene av MSG her til lands er Tor Einar Olaisen (34). Han kom i medienes søkelys da skandalen med pyramidespillet World Games Inc. (WGI) eksploderte i 2005.

Olaisen satt aller øverst i WGI-pyramiden i Norden, ifølge Dagbladet. Svindelen lurte sparepengene fra flere hundre tusen nordmenn.

Selv nekter han for at MyShoppingGenie er et pyramidespill.

- Ved første øyekast kan MSG se ut som et pyramidespill, fordi det har en hierarkisk oppbygning. Men dette er et direktesalgsselskap, det er stor forskjell.

- En av grunnprinsippene med nettverkssalg er at man får provisjon basert på salg av en vareomsetning, slik det er med tupperware. Alle slike selskaper har forskjellige bonusplaner og måter å organiseres på. Mange blander det med pyramidespill, men de fleste vet ikke hva det er. Pyramidespill er gjerne omsetning av verdiløse ting, satt i et system.

- Brant meg på World Games

Olaisen sier videre at han har holdt seg unna direktesalg i to og et halvt år. I mellomtiden har han og samboeren drevet foretaket Blodanalyse i Tønsberg. I september ble han invitert til Irland for å snakke med representanter for MyShoppingGenie.

- Jeg har brent meg på WGI før, og dro for å høre mer om konseptet.

På høyden i 2003 hadde Olaisen en skattbar inntekt på 5,7 millioner kroner. Da WGI-pyramiden kollapset et par år senere hadde han gamblet bort det meste, og havnet til slutt i et økonomisk uføre med krav fra både illsinte WGI-medlemmer og Skattemyndighetene.

- Med WGI trodde jeg ledelsen hadde ærlige hensikter, ikke at de skulle stikke av med alle verdiene i selskapet. På WGI tapte jeg noen millioner kroner, og sliter fortsatt økonomisk. Det verste var kanskje å tape ansikt, og bli satt i bås og fremstilt i pressen som en av hovedpersonene.

Tor Einar Olaisen nektet den gangen for at han hadde noen rolle i World Games, med forklaringen at han ikke var ansatt i selskapet.

Som den gangen nekter han nå for å ha noen rolle i MyShoppingGenie, foruten å være vanlig distributør. Han avviser at han står bak norgeslanseringen.

- Jeg ønsker ikke å blandes sammen med de som sitter i ledelsen. Alt jeg har gjort er å kjøpe en lisens, og har begynt å legge opp en strategi for å gi ut appen. Jeg har ikke ansvaret for lansering i Norge.

Likevel er det Olaisen som står bak registreringen av domenet mygenienorge.no.

Han vedgår dessuten at han står bak markedsmaterialet som brukes for å spre MSG til andre nordmenn gjennom nettstedet genienorge.com. Her ligger oppskrift på verving, presentasjoner og informasjon om norgeslanseringen, som angis å være i desember 2010.

- Dette er dokumenter som jeg bare har oversatt, og ting jeg har gjort på selvstendig grunnlag. Man er ikke en sentral person selv om man har laget dokumenter.

- Hvor høyt oppe i hierarkiet er du?

- Jeg har etablert et lite distribusjonsnettverk med rundt femti personer under meg. Hvor mange som er involvert i Norge totalt er jeg usikker på.

Senere i intervjuet anslår Olaisen at det kan være snakk om «noen hundre».

- Google har varslet at de vurderer å gå til rettslige skritt mot programmet. MSG erstatter jo annonsene som Google lever av?

- Den legger seg oppå annonsene til Google, Bing og Yahoo når du gjør et søk. I så måte vil jeg si at Genie har et konkurransefortrinn. Google er ikke best tjent med at brukerne finner det beste eller billigste produktet. De vil at folk skal søke mest mulig.

- Jeg vil ikke si at vi stjeler annonseklikk fra Google. Konseptet er at du og jeg som forbruker skal finne priser på det man søker etter, sier Tor Einar Olaisen.

    Les også:

Til toppen