Handlenettet mest for mannfolk

Mannlige nettbrukere handler mer på Internett enn kvinnelige, viser en amerikansk rapport om elektroniske kjøpevaner.

Rapporten er utarbeidet av markedsundersøkelsesfirmaet Binary Compass Enterprises. Den viser at 79 prosent av de handlende på nettet er menn.

Ifølge undersøkelsen har ikke det økende antallet kvinner på Internett resultert i flere kvinner som handler på nettet.

Den typiske nettkjøperen er en høyskoleutdannet, 38 år gammel mann med en årlig inntekt på 75.000 amerikanske dollar, sier rapporten. Menn bruker også mer penger på nett enn kvinnelige handlende. Mens kvinner legger igjen 93 dollar årlig på nettet, legger menn igjen nesten det dobbelte, eller 176 dollar.

For begge kjønn er det viktigste kjøpskriteriet at nettbutikkene leverer varene til avtalt tid. 95 prosent sier de vil kjøpe mer fra samme butikk, dersom varene leveres punktlig. Ved forsinkelser i leveringen er det bare 60 prosent som sier at det er sannsynlig at de vil kjøpe mer fra samme butikk.

1.091 nettkjøpere ble intervjuet to ganger hver i undersøkelsen. Første gang da de handlet i en av sju nettbutikker som var med i undersøkelsen, senere da de mottok varene de hadde kjøpt. Både amerikanske og internasjonale nettbrukere var med i undersøkelsen.

Til toppen