Handler mest i norske nettbutikker

Julehandelen har slått alle rekorder i år, og Internett er blitt den største handelskanalen.

Aldri tidligere har nordmenn brukt så mye penger på julehandel, som i år utgjorde svimlende 44 milliarder kroner.

Og det er nettet som har blitt den viktigste kanalen. Tellers julehandelundersøkelse viser at nesten halvparten av oss tyr til nettet når vi kjøper årets julegaver. Å handle på nett er enklere og billigere enn å gå i butikker, og vareutvalget er dessuten større.

Dette har ført til at vi trekker kort som aldri før. Årets julehandel på 44 milliarder kroner tilsier rundt 90 millioner transaksjoner. Det er en økning på ni prosent i forhold til desember i fjor.

På det meste dro vi plastkortet 358 ganger per sekund, og fredag 21. desember, som er kjent som den mest hektiske handledagen, ble det satt rekord med 4,7 millioner kortkjøp. Den dagen shoppet vi for 2,5 milliarder kroner.

Og det er norske nettsteder nordmenn foretrekker.

For sju år siden forsvant hele 95 prosent av kortomsetningen på Internett med norske Visa- og MasterCard-kort til utlandet. I dag skjer over halvparten av den totale Internettomsetningen med norske kort i Norge.

- I tillegg har selve nettomsetningen med Visa- og MasterCard vært eksplosiv. I 2002 var årsomsetningen for netthandel med norske Visa-kort på 1,2 milliarder kroner. Det tilsvarer ikke mer enn oktoberomsetningen i år, ifølge Teller.

I løpet av 2007 vil vi handle for 350 milliarder kroner på kort, og drar det 850 millioner ganger. Det er mer enn en dobling på fem år.

- Om lag 70 prosent av alle som kjøper julegaver på nettet bruker fra 2000 – 8000 kroner i år. Det er betydelig over fjoråret. Ti prosent av respondentene har dessuten oppgitt at de vil spandere fra 8000 kroner og oppover i julehandel på nettet, sier Anders Bigseth, informasjonssjef i kortbetalingsselskapet Teller.

Undersøkelsen viser at halvparten av julehandelen på nettet betales med kredittkort, en fjerdedel får tilsendt faktura, mens kun ti prosent av kjøpene betales med kort tilknyttet bankkontoen.

Tellers undersøkelse viser at seks av ti kjøper en eller flere julegaver på nettet i år. Samtidig svarer nesten halvparten av respondentene at netthandelen vil stå for en fjerdedel av alle julegavene som skal kjøpes inn. Men ingen vil kjøpe alle julegavene på nettet i år.

En fjerdedel av respondentene, de aller fleste menn, oppgir at de kjøper julegaver på nettet fordi de ikke orker å gå i butikken.

Bigseth mener økningen i julehandel på nettet både har sammenheng med at stadig mer av Internettomsetningen med norske Visa og MasterCard-kort flyttes fra utlandet til Norge, og at nettomsetningen som sådan øker kraftig fra år til år.

- Siden tusenårsskiftet har nordmenns tilgang til Internett økt kraftig, samtidig har anerkjente og sikre betalingsløsninger for nettet, som Verified by Visa og MasterCard SecurCode blitt lansert. Dette har gjort det mer attraktivt for kjente merkevarer å lansere nettbutikker med fullverdig vareutvalg og gode returordninger, sier Bigseth.

Til toppen