Håner Cisco i svertekampanje

Utfordreren mener nettutstyret til markedslederen ikke holder mål.

Cisco er uten sammenlikning verdens ledende leverandør av nettverksløsninger.

Hva gjør du hvis du vil ta opp kampen med et selskap som til de grader dominerer sitt markedssegment?

Kanskje ville du gjort som den kanadiske utfordreren Nortel?

Nortel Networks har bare fire prosent av forretningsmarkedet for nettverksløsninger. Maktforholdet mellom de to selskapene kan best beskrives som kampen mellom David og Goliat.

Nortel har nå lansert en svertekampanje, der de forsøker å stjele markedsandeler fra konkurrenten ved å erklære at utstyr fra Cisco forbruker dobbelt så mye energi som deres.

Kampanjen, som ifølge The Wall Streeet Journal er myntet på innkjøpsansvarlige, tar i bruk uttrykket «Ciscos energiskatt».

Annonsene dukker opp i en tid da mange amerikanere bekymrer seg for stadig økende energipriser.

Nortel kjører vanligvis en mer tradisjonell linje i sin markedsføring, men denne gangen tar de i bruk både linker til bloggere, videoer på YouTube, samt en egen nettbasert «effektivitetskalkulator for energi».

Som en del av kampanjen, kjøpte de også domenenavnene "ciscoenergytax.xom" og "yourciscoenergytax.com". Disse utgjorde brudd på deres merkevare, mente Cisco i en påfølgende klage til Nortel, som ble tvunget til å gi opp navnene.

Cisco svarer ikke direkte på Nortels påstander, men selskapets talskvinne Linda Horiuchi, sier til Wall Street Journal at det ikke finnes en industristandard som måler «grønnhet».

- Dessuten er det kun Ciscos utstyr som følger miljøkravene fra produkttestselskapet Miercom, fortsetter hun.

Hele to tredjedeler av Nortels aksjeverdi har forsvunnet det siste året. Cisco har nå 74 prosent av forretningsmarkedet for nettverksløsninger, et marked som er verdt om lag 18 milliarder dollar årlig, ifølge analyseselskapet Dell'Oro Group.

Forrige måned viste Nortel frem en egen energikalkulator på messe i Las Vegas. Der koblet representater for selskapet wattmålere til sammenlignbart utstyr fra de to selskapene. Senere la de ut en video av demonstrasjonen på YouTube.

Til toppen