Hanisch ser for seg nye og mer kompliserte tjenester, særlig rettet mot arbeidsgivere. Det kan trenges, fordi etaten står foran en deregulering i arbeidsformidlingen.
- 30.000 arbeidssøkende har allerede lagt sin CV inn på vår base. Vi kommer til å satse på krevende tjenester overfor arbeidsgivere, som vikar- og bemanningsløsninger. Erfaringene fra forsøk vi har gjort viser at vi kan skaffe for eksempel folk til å bemanne et IKEA-varehus langt rimeligere enn kjeden kan selv. Innen offentlige omsorgsinstitusjoner koster det oss en sjettedel å skaffe nye folk i forhold til hva for eksempel sjukehjemmet må ut med.
Hanisch nevner også særlig bedrifter med virksomhet spredd over en rekke små geografisk atskilte enheter, som bensinstasjoner.
- Ingen slike har råd til å opparbeide den innsikten i lokale arbeidsmarkedsforhold som vi besitter.
Hanisch mener dette er et tegn på at arbeidsformidling inngår i den allmenne tendensen i samfunnet med spesialisering og utplassering av tjenester ("outsourcing"). Det fordrer en sterk satsing på IT internt i etaten.
- Vi har et IT-prosjekt gående, kalt Siamo, som vil vare ut 2002. Budsjettrammen er 675 millioner kroner. Prosjektet omfatter saksbehandling, økonomi, lønn- og personal, og datavarehus. Vi tar sikte på en modernisering som vil gjøre oss i stand til å bruke en større andel av våre ressurser i vår utadrettede virksomhet. Ved siden av web-tjenesten, dreier det seg om å få interne ordninger tilpasset våre behov.
Prosjektet har allerede ført til et par interessante eksperimenter. Et eksempel er en lite kjent tjeneste på tekst-TV til NRK, med telefonformidlet interaktivitet. Et annet er utlegging av videofoner på offentlige steder der direkte tilgang til nærmeste arbeidskontor kan være vanskelig.
- Her bruker vi teknologi til å oppnå øyekontakt mellom kunde og saksbehandler, sier Hanisch.
(Artikkelen bygger dels på Hanisch' foredrag ved åpningen av IT-tinget, dels på et intervju med Hanisch etter foredraget.)