Hannover: Fokus på globale nettverk

19. mars starter årets CeBIT, verdens største datamesse, i Hannover. Globale nettverk er fokusert i et arrangementet som blir stadig mer internasjonalt.

Årets utgave er selvfølgelig større på alle måter: 7250 utstillere fra 60 land over 371.000 kvadratmeter, mot fjorårets 6909 utstillere fra 59 land over 352.000 kvadratmeter. Tallet på ikke-tyske utstillere er 2724, mot 2659 i fjor. Innretningen mot næringslivet er enda mer utpreget enn i fjor. En egen messe, CeBIT Home, tar seg av forbrukermarkedet.

De største næringskategoriene på messen er informasjonsteknologi (1461 utstillere over 116.000 kvadratmeter), telekommunikasjon (830 utstillere over 73.000 kvadratmeter) og "programvare, konsulent og tjenester" (2611 utstillere over 73.000 kvadratmeter).

Arrangøren forventer omtrent like mange besøkende som i fjor, det vil si 600.000, hvorav 100.000 fra andre land enn Tyskland. 86 prosent av fjorårets besøkende tilhørte målgruppen, viser registreringsstatistikken.

Taiwan er det landet som, etter Tyskland, har flest utstillere. Deretter kommer USA (411), England (285), Nederland (118), Frankrike (106) og Sveits (102). Arrangørene har egne tiltak som skal rette oppmerksomheten mot det forholdsvis underrepresenterte Latin-Amerika. Disse tiltakene sponses av Europa-kommisjonens program AL-Invest (AL for America Latina).

I tillegg til Eksportrådet, er 22 norske selskaper registrert med egen virksomhet på CeBIT, blant dem Norman Data Defense, PCTVNet, Scala, Software Innovation, SuperOffice, Tandberg Data, Tandberg Telecom, Telenor Conax, Unique og Visma. Av mindre kjente firma er "stavmus-produsenten" AnimaX en gjenganger, og det er varslet viktige nyheter fra den svært så kjente ASK. Nærings- og handelsminister Lars Sponheim åpner den norske fellesstanden onsdag morgen.

Til toppen