Hans Hjellemo blir redaktør i Kampanje

Hans Hjellemo (42) vender tilbake til mediejournalistikken. Den tidligere "Etter Børs"-dødaren har i fire år jobbet i NRK, nå blir han redaktør i Kampanje under Lasse Gimnes.

Mediebladet Kampanje har utvidet voldsomt den siste tiden, inkludert både nyansettelser, mens også mange utskiftninger i den redaksjonelle staben. I kjølvannet av gode økonomiske resultater for magasinet, som både har en webutgave og en papirutgave, har ansvarlig redaktør Lasse Gimnes sett muligheten for utvidelser.

Nå er det blitt ni redaksjonelle medarbeidere i bladet, inkludert den nytilsatte redaktøren Hans Hjellemo og ansvarlig redaktør Lasse Gimnes. I tillegg er det to på desken.

Inntil i fjor - år 2000 - var den redaksjonelle staben halvparten så stor.

Men til tross for de ekspansive taktene, var det var ikke bare enkelt for Gimnes å overtale Hjellemo. Første gang sa sørtrønderen nei til nordtrønderens tilbud (Hjellemo er fra Trondheim - Gimnes fra Stjørdal), men etter en del betenkningstid var det likevel ja i hans munn.

- Det er en alvorlig sak å skifte jobb, sier Hjellemo til digitoday.no.

Han jobbet fire år i NRK som informasjonssjef for NRK Fjernsynet der han kanskje ikke var blant de mest synlige. Men det var som mediespesialist i Dagens Næringsliv og "Etter Børs"-seksjonen at Hjellemo først skaffet seg et navn. Sammen med hans fremtidige sjef Lasse Gimnes (VG) og nåværende TV-kjendis Claus Wiese (Dagbladet) utkjempet de en durabelig medieduell på begynnelsen av 90-tallet i det kommersielle fjernsynets spede barndom.

Nå skal to av de tidligere konkurrentene jobbe sammen.

Og hvordan kommer det til å gå, Hjellemo?

- Hvis jeg hadde tvilt på det, hadde jeg kanskje betenkt meg i forhold til jobben jeg skal begynne i. Det ligger an til en del sterke diskusjoner, men så lenge personkjemien og respekten er til stede i fullt monn, tror jeg det vil bli et spennende samarbeid, sier Hjellemo som hevder at de allerede har diskutert at det kommer til å være to sterke personer i toppen av redaksjonsledelsen.

- Jeg kan være sta, innrømmer Hjellemo.

- Ikke i forhold til det å ha rett og skulle ha min meninger for enhver pris, men i det å oppnå resultater og sette mitt fotavtrykk der jeg er - uansett jobb.

- Jeg tror ikke på redaktører som kun driver med administrasjon, jeg håper etter hvert å få vist mine skriveferdigheter, sier han, men ser for seg en liberorolle fra starten, i området mellom nett og magasin.

- Lasse og jeg har ikke drøftet dette inngående, og jeg vil heller ikke komme med noen programerklæring her og nå, men jeg håper å kunne bidra med kunnskap og innsikt som hjelp til de yngre journalistene. Mange journalister har veldig dårlig hukommelse, og det er viktig å kunne dra noen linjer bakover i tiden, sier Hjellemo som påberoper seg selv en god hukommelse.

- Jeg tror det er et marked for å utvikle analytisk mediejournalistikk, særlig i en industri der all ting skjer så fort. Jeg er på en måte en gammel sirkushest som vender tilbake, sier han og mener det blir spennende å jobbe med den kjappe hendelsesjournalistikken på nett kombinert med mer dyptpløyende journalistikk som det månedelige magasinet legger opp til.

Hjellemo mener det var naturlig for ham å slutte i NRK etter fire år i en statskanal han skryter mye av, ikke minst kompetansemessig.

- Jeg har veldig gode erfaringer med statskanalen, Jeg har vært privilegert fordi jeg har jobbet med uhyre kunnskapsrike folk. Jeg har lært mye om den kompliserte TV-industrien fra innsiden, sier han og fortsetter:

- Jeg fant det naturlig å vurdere et skifte nå, fordi jeg har fullført et prosjekt som jeg lenge har ønsket å få til: omorganisert promo- og markedsvirksomhet inn i informasjonsavdelingen, sier han. Og virker fullstendig uanfektet i forhold til stormen som nå konstant uler gjennom de hvite NRK-lokalene på Marienlyst.

Ifølge Kampanjes egen webutgave starter Hjellemo senest 1. mai.

Til toppen