Yahoo kunne for første gang på tre år presentere omsetningstall som viste pluss og ikke minus. Spørsmålet er om selskapet vil fortsette den positive trenden eller om dette bare var en pause i nedturen. (Bilde: Daniel Spisak. Creative Commons.)

Håp for fordums nettkjempe

Yahoo kunne endelig levere positive nyheter.

For første gang på tre år kunne Yahoo melde om oppgang i omsetningen da selskapet tirsdag presenterte tall for første kvartal. Yahoos nye toppsjef, Scott Thompson, har tatt grep om selskapet som tydeligvis begynner å virke i regnskapet.

Selv med betydelig turbulens og at halve styret gikk av, imponerte selskapet med tallene for første kvartal.

Omsetning fratrukket kostnader til kjøp av trafikk endte på 1,07 milliarder dollar, en vekst på 1 prosent fra samme periode i fjor. Denne ene prosenten er svært viktig fordi den representerer et klart trendskifte. Da Yahoo presenterte tall for fjerde kvartal i slutten av januar i år var nedgangen i omsetningen på 13 prosent.

Da var det ikke så viktig for investorene at driftsresultatet endte på 169 millioner dollar, fra 190 millioner dollar samme periode året før. Nettoresultatet ble også betydelig styrket. Selskapet satt igjen med 285 millioner dollar på bunnlinjen, en oppgang på 28 prosent fra samme periode året før.

Inntektene fra banner-annonser falt 4 prosent i kvartalet, mens søkeannonsering gjennom Yahoos portal steg 8 prosent. Det melder selskapet selv i resultatrapporten.

Yahoos tidligere gigant-status på nettet har falmet kraftig i konkurransen med Google og Facebook. De to har stukket av med annonsekronene og skvist portalen og dets innholdspartnere de siste årene. Som en konsekvens har også spekulasjonene om oppkjøp vært friske. Blant annet er Microsoft, en viktig Yahoo-partner, blitt trukket frem som en potensiell kjøper. Dessuten har selskapet tatt ut søksmål mot Facebook for brudd på patentrettigheter, noe som ble møtt med motsøksmål fra Zuckerberg & Co.

Spørsmålet alle stiller seg er om den nye toppsjefen vil være i stand til å gi selskapet ny vekst. Et godt utgangspunkt vil være trafikktallene. Selskapet melder i resultatrapporten at de i januar og februar hadde en trafikkvekst på 7 prosent.

Ikke overraskende fikk aksjekursen til Yahoo et løft etter at tallene ble kjent. Ifølge nyhetsbyrået Reuters ble selskapet 2,7 prosent mer verdt i etterhandelen på Wall Street.

    Les også:

Til toppen