Håp om grafikk-gjennombrudd i MacOS

Et brukergrensesnitt som faktisk tilpasser seg skjermoppløsningen, antas å komme i neste utgave av Mac OS X.

Skjermer til datamaskiner kommer nå i alle størrelser. De bittesmå på såkalte ultramobile PC-er til de virkelig store, for eksempel Dell og Apples 30-tommere.

I tillegg til dette, finnes det et stort utvalg forskjellige skjermoppløsninger. Det er dessuten ofte slik at det ikke er noen naturlig sammenheng mellom skjermstørrelse og oppløsning - selv om enkelte "standarder" finnes.

Et eksempel på dette er at en bærbar datamaskin med omtrent 15 tommers skjerm kan ha en oppløsning på 1680 x 1050 punkter eller mer, samtidig som en standard 19-tommers separat skjerm sjelden støtter mer enn 1280 x 1024 punkter.

Høyere oppløsning gir gjerne skarpere bilder og mer plass til applikasjoner på skjermen, noe som er fint for blant annet designere og utviklere. Men det krever samtidig at man har godt syn, fordi høyere oppløsning også fører til at grafikk og tegn med fast oppløsning, tar mindre plass på skjermen. Det er ofte mulig å øke den generelle fontstørrelsen i operativsystemet, men dette får sjelden en positiv effekt siden fontene da ofte tar for mye plass i forhold til den øvrige grafikken.

Det er selvfølgelig mulig å skru ned oppløsningen på de høyoppløste skjermene, men da blir noe av vitsen borte, samtidig som at bildet ofte blir litt uskarpt på dagens LCD-skjermer, som primært er tilpasset bruk av den høyeste oppløsningen.

Apple er i ferd med å utvikle en ny utgave av selskapets operativsystem, Mac OS X. Det er foreløpig lite som er kjent om den nye utgaven, 10.5, med tilnavnet Leopard, men de siste dagene er har det kommet rykter om at den vil inkludere en funksjonalitet som skal løse problemet beskrevet over. Leopard skal første gang vises fram under Apples Worldwide Developer Conference som arrangeres i San Francisco i august.

Ryktene stammer fra flere kilder, men er oppsummert her. Det er to hovedårsaker til ryktene. Den ene er at også dagens versjon av Mac OS X, Tiger, har en viss støtte for skalering av oppløsningen til applikasjoner. De med Developer Tools installert, skal kunne finnes dette i Developer/Applications/Performance Tools/Quartz Debug.app. Støtten skal være inkludert for å gi utviklere en mulighet til å forberede seg til framtidig funksjonalitet i operativsystemet.

Et annen faktor som har bidratt til ryktene, er at enkelte designere som har arbeidet på oppdrag for Apple, angivelig skal ha blitt satt til å lage ikoner med oppløsning på 512 x 512 piksler, i stedet for 128 x 128 piksler som benyttes i dag. Dette gir bedre skaleringsmuligheter oppover, dersom ikke vektorbasert grafikk skal benyttes.

Uansett om dette kommer i Mac OS X 10.5 eller ikke, så er det en god idé, som ikke bare Apple, men også andre operativsystem-, brukergrensesnitt- og applikasjonsleverandører burde følge opp. Det er i alle fall langt viktigere enn mye av den andre funksjonaliteten som slås opp som store og revolusjonerende nyheter i brukergrenset i produkter fra disse leverandørene, siden den i ytterste fall kan redusere brukernes utgifter til både optiker og kiropraktor.

Forøvrig er ikke dette så ulikt det norske Opera allerede tilbyr i selskapets nettlesere for enheter med små skjermer, blant annet gjennom teknologien Small Screen Rendering. Men Operas løsning er begrenset til å tilpasse websider til ulike skjermstørrelser.

Til toppen