Håper å bli verd 60 milliarder

Selskapet bak Farmville og Mafiawars vil på børs før jul.

Zynga, som står bak de Facebook-baserte spill som Farmville, Mafiawars og en rekke andre titler, er på full fart mot en børsnotering. Ettersom en forestående notering nærmer seg begynner også informasjon om prosessen å lekke ut.

Ifølge personer med kjennskap til Zyngas børsnoterigsplaner skal selskapet jobbe mot en verdsettelse på hele 10 milliarder dollar, eller rett under 60 milliarder norske kroner.

Planen til selskapet er å selge aksjer i børsnoteringen til kurs mellom 8 og 10 dollar, og hente inn 900 millioner friste dollar til videre satsning. Det er Bloomberg News som melder dette torsdag.

Om investorene vil la seg lokke til å kjøpe aksjene er en annen sak. De siste månedene har vært alt annet enn hyggeligere i aksjemarkedet. Den siste store børsnoteringen var Groupon. Den startet meget bra med kraftig kursvekst, for så å falle kraftig.

Dersom Zynga blir børsnotert med en aksjekurs som priser selskapet til nesten 10 ganger salgsinntektene de siste 12 måneder. Dette er i så fall langt høyere enn andre spillselskap. For å regne hjem selskapets verdsettelse må man altså forvente en kraftig vekst i inntektene.

I dokumenter innlevert amerikanske børsmyndigheter i november fremgår det at selskapet hadde 6,7 millioner betalende kunder i løpet av årets ni første måneder. Samme periode i fjor var antallet 5,1 millioner. Omsetningen i samme periode har mer enn doblet i perioden, til 828,9 millioner dollar, melder Bloomberg.

Om veksten vil fortsette er det store spørsmålet for de som vurderer å kjøpe aksjer i Zynga.

Ifølge investeringsbanken Lazard Capital Markets forventes det at markedet for virtuelle varer, hvis salg er kjernen i Zyngas forretningside, vil vokse fra 9,3 milliarder dollar i 2010 til 22,5 milliarder dollar i 2015.

Det andre aspektet investorene vil se på er selskapets avhengighet av Facebook. 93 prosent av selskapets omsetning i tredje kvartal kom nettopp fra Facebook, noe som gjør forretningen svært sårbar. Men planen er å ekspandere til flere plattformer og titler som ikke blir like avhengig av Mark Zukerbergs sosiale medieunivers.

    Les også:

Til toppen