Håper amatører vil lage spill for Xbox 360

I kampen mot Nintendo og Sony åpner nå Microsoft opp Xbox 360.

I dag starter Gamefest, et Microsoft-arrangement for utviklere av spill til Xbox. I forkant av arrangementet har Microsoft kunngjort at de vil annonsere en ny pakke beregnet på å la amatører utvikle sine egne spill for Xbox og PC: XNA Game Studio Express.

En betautgave vil gjøres tilgjengelig for gratis nedlasting rundt 30. august. En endelig utgave skal være klar før jul.

Det vil ikke være anledning til å la andre spille det man selv har utviklet med XNA Game Studio Express, med mindre man melder seg inn i en egen «Creator’s Club» (navnet skal være foreløpig): Det koster 99 dollar. Da vil man få tilgang til et nettsted der medlemmer kan dele egenutviklede spill med hverandre.

Til våren vil Microsoft utvide sin forretningsmodell for amatører innen spillutvikling, gjennom en ordning som vil la utvalgte amatørspill selges på nettstedet Xbox Live Arcade. Microsoft vil velge ut hvilke spill som legges ut til salg, og vil dessuten forbeholde seg en provisjon. Satsen på provisjonen er ikke kjent.

Selskapet sier at denne modellen vil bare vare i tre til fem år. Da vil det være fritt fram for alle å publisere spill. Microsofts uttalte hensikt er å skape en YouTube for spill. (YouTube er en tjeneste der amatører kan legge ut videoopptak.)

For å få i gang ordningen er den første forretningsmodellen med spilldeling gjennom den avgiftsbelagte «Creator’s Club», har Microsoft inngått avtaler med ti universiteter som skal bruke XNA Game Studio Express i undervisningen. Noen av disse kommer i gang allerede i høst. Blant dem er den respekterte høyskolen Georgia Tech som gleder seg til at spillutviklingsstudentene skal kunne nøye seg med en rimelig Xbox framfor en avansert PC når de skal kjøre egenutviklet vare.

I tillegg til selve utviklingsmiljøet, vil XNA Game Studio Express innholde en modul, Torque Engine fra GarageGame, som skal gjøre det enklere å fininnstille et spill for bedre kjøring.

Til toppen