Håper at NRK-brukerne betaler for morostoff

99 kroner må du betale for å få konstant moro fra NRK via Internett. Med Åpen Post ble det 8.000 transaksjoner, NRK håper på langt høyere tall med flere komikere på laget.

NRK lanserte i helgen sin nye Internett-tjeneste 'Alltid Moro' der nettbrukerne kan kjøpe sketsjer og TV-innslag fra humorister som Trond Kirkvaag, Otto Jespersen, Anne-Kat. Hærland, Bård & Harald, KLM og Robert Stoltenberg.

- Alltid Moro er en utvidelse av opplegget vi hadde med Åpen Post. Vi mener det finnes et marked for humorstoff på Internett og bygger videre på dette, sier Anne Halvorsen som er prosjektsjef hos NRK Utvikling.

Les saken her:

Det ble til sammen 8.000 transaksjoner i løpet av perioden som NRK tok seg betalt for 'Åpen Post'-klipp på nettet gjennom egne VIP-sider. NRK foretok en brukerundersøkelse for å lodde mottakelsen av tjenesten, og det store flertallet svarte at de hadde SMS månedsabonnement (69,5 prosent)

60,1 prosent av respondentene var innom VIP-sidene ukentlig. Generelt var brukerne ganske tilfredse med sidene. 70, 1 prosent oppga verdiene 5 eller 6 (svært tilfreds) og 91,1 prosent av dem som svarte, hadde sett videofilmer på 'Åpen Post VIP'.

NRK ble også oppmuntret av at 71 prosent mente tjenesten ikke var dyrt og at 67,1 prosent av de som hadde SMS måneds-abonnement hadde brukt betalingstjenester på nett før.

Respondentene i undersøkelsen var hovedsaklig menn (92,9 prosent) mellom 16 og 25 år, (67,8 prosent), de fleste fra Oslo og Akershus.

Alltid Moro-sidene vil det være noen klipp som er gratis for brukerne, men det aller meste vil koste penger, det vil si at sketsjene og TV programmene vil du måtte ha abonnement for å få aksess til. Prisene er kroner 15,- kroner for ett døgns tilgang, 99 kroner for én måned og 149 kroner for 90 dager.

NRK har lagt opp til at du kan betale via en egen nettkonto levert av eSolutions/Payex, eventuelt via SMS. Det siste kan du ikke gjøre via utlandet.

- Det vi håper er å trekke tilbake endel av kundene fra Åpen Post og nye kunder med nye program. Vi så fra erfaringen med Åpen Post at gjenbruken var veldig stor, det var mange hard-core-fans som stadig vendte tilbake, sier Halvorsen og tror på at daglige oppdateringer av humorstoff skal gi sidene det nødvendige trøkket:

- Alltid Moro vil også servere daglig nettavis-satire, med humoristisk og underfundig skråblikk både på dagsaktuelle begivenheter og på mer tidløse fenomener. Kall det gjerne tullenyheter, sier hun.

Til toppen