Håper iPad kan redde VG

Fallet i løssalg bekymrer Schibsted som legger fram dårligere tall enn ventet.

Oslo (NTB-Birgitte Iversen): Fallet i løssalgsavisene bekymrer Schibsted. Selskapet håper betalte nettbrett-versjoner vil sikre fremtiden til VG og Aftonbladet.

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted la fredag fram konsernregnskapet for fjoråret, samt resultatene fra fjerde kvartal 2010.

Schibsted fikk et resultat før skatt på nesten 3,4 milliarder kroner i 2010 mot 279 millioner i 2009. Tallene for 4. kvartal viser driftsinntekter på 3.71 milliarder kroner mot 1.494 kroner i samme periode i 2009. Dette var likevel mindre enn analytikerne ventet, og aksjekursen startet med et markant fall på Oslo Børs fredag morgen.

Ryssdal la vekt på at Schibsted med dette for sjette gang legger fram et kvartalsresultat som er bedre enn samme periode året før.

– Dette er vårt beste fjerde kvartal noen gang, understreket han under resultatfremleggelsen fredag.

VG sliter
Samtidig understreker Ryssdal at situasjonen for selskapets løssalgsaviser er tyngende.

VG hadde et opplagsfall på 11 prosent på ukedagene i 2010. Den samme utviklingen opplever svenske Aftonbladet. Den svenske løssalgsavisen hadde en nedgang på 10 prosent i løssalgsinntektene i fjor.

– Både for VG og Aftonbladet er det en betydelig mer utfordrende situasjon enn for abonnementsavisene. Dette er en trend som henger sammen med den digitale utviklingen, og det er et fellesstrekk for løssalgsaviser over hele Europa, sier Ryssdal.

VG og Aftonbladet jobber på spreng for å utvikle sine nettbrettversjoner, og for å forberede overgangen til å ta seg betalt på disse utgavene.

VGs sjefredaktør Torry Pedersen, som var til stede under resultatfremleggelsen, utdypet:

– Min oppfatning er at det viktigste er å få folk til å betale digitalt, men vi har jo ikke lykkes så godt med det de ti årene vi så langt har vært på nett.

Det sure eplet
Hva iPad-leverandør Apple foretar seg framover, er det store spenningsmomentet, fastslår Ryssdal.

– Apple har nå varslet langt tøffere vilkår for avisene enn i høst. Konkurransemyndighetene er på banen i enkelte land, så det er foreløpig et litt uklart bilde om hvordan fordelingen mellom Apple og de som selger produkter skal være.

Apple krever i dag 30 prosent av inntektene for innhold som leveres via deres nettbrett iPad. Verken Ryssdal eller Torry Pedersen ville svare klart på om de kommer til å prise inn disse 30 prosentene, eller om de vil godta lavere inntekter i en periode.

– Google har heldigvis kommet med et svar til Apple, så det er bevegelse i markedet. Dette viser også at det trolig var lurt å vente med å innføre betalingssystemer så lenge dette regimet er så umodent, påpekte Torry Pedersen. (©NTB)

Til toppen