– Håpløst å starte musikktjeneste nå

Ikke lett for nye Spotify-konkurrenter.

Sysler du med planer om din egen musikktjeneste, i konkurranse med Spoptify, Wimp og iTunes?

Da bør du nok tenke deg om to ganger før du setter pappas forskudd på arv over styr.

For i følge Dalton Caldwell – grunnleggeren av den nå for lengst glemte musikkstreameren Imeem – er det nesten uoverstigelige hindringer i veien for å kunne drive noe slikt lønnsomt.

Cladwell holdt nylig et foredrag for unge gründerstudenter ved Stanford-universitetet i USA. Og da helte han virkelig kaldt vann i blodet deres, skal vi tro Mashable.com.

Før du i det hele tatt kan starte opp står du nemlig foran en lang kamp for å sikre deg rettighetene fra plateselskapene.

Disse varierer fra land til land. Det er med andre ord ikke sikkert at du kan tilby de samme låtene i Norge som for eksempel i Frankrike eller USA.

Dette var for øvrig en av de viktigste årsakene til at det tok så lang tid for Apple å etablere iTunes i Norge. Norge skal i følge kilder vi har snakket med i bransjen være noe i nærheten av et versting-land når det gjelder rettighets-virvar.

Dessuten er plateselskapene nå svært skeptiske til streamere. De liker definitivt ikke reklame, og er heller ikke sikre på om de får noe særlig penger fra betalte abonnementtjenester heller.

Når rettighetene først er på plass, er de ikke mulige å overføre dersom selskapet ditt skulle bli kjøpt opp av et større og rikere selskap.

Rettigheter er nemlig så godt som utelukkende såkalt «non-transferable». Det betyr at de bare gjelder deg, og ikke de som måtte komme etter deg. Bransjen er nemlig livredd for langsiktige, overførbare avtaler som kan sette en stopper for å øke prisen på rettighetene dramatisk senere - noe de har et uttrykt ønske om å gjøre når markedet en gang blir modent og ulovlig fildeling er redusert til et minimum.

Den største snublesteinen er likevel at iTunes i dag har 90 prosent av hele markedet for nettbasert musikk. Og de selger musikken, noe platebransjen er langt mer glad i enn de som tilbyr den som datastrøm - gratis eller mot en relativt lav månedsavgift.

Dessuten er det allerede nokså fullt av streaming-aktører der ute: Napster, Spotify, Rhapsody er alle store - og de sliter. Flere av dem er inngått avtaler med tredjepartsleverandører som Logitech/Squeezebox og Sonos for å sikre seg større kundedatabase.

Den eneste streameren som i følge Mashable faktisk gjør penger er Pandora. Dette på tross av at de ble brakt til konkursens rand for et par år siden da platebransjen hevet sine royalties til et nivå som ble svært ubehagelig for tjenesten.

Pandora opererte en stund på begge sider av Atlanteren, men er nå bare til stede på det amerikanske markedet. Det ble rett og slett for dyrt å holde styr på rettighetssituasjonen både i USA (som er relativt oversiktlig) og Europa (som er et villniss av små selskaper og mer eller mindre selvstyrte avdelinger av de internasjonale gigantene i hvert enkelt land).

I følge Caldwell må du i utgangspunktet avgi mellom 10 til 30 prosent av aksjene dine til tredjepart (platebransjen vil også gjerne sikre seg eierrettigheter, som en del av dealen). I tillegg må du betale kvartalsvise minimumsgebyrer for rettighetene, uavhengig av bruken. På toppen kommer personalomkostninger og kjøp av båndbredde.

Hvordan gikk det så med Imeem? De ble kjøpt opp av Rupert Murdochs mediekonsern News Corp, som komplementær virksomhet til MySpace. En måned senere ble det hele lagt ned.

Her hjemme finnes det nå flere aktører. iTunes etter alt å dømme er størst også her i landet, selv om Apple sin vane tro bare oppgir globale tall og ikke tall for nasjonale markeder ut over USA. Deretter kommer Platekompaniet, som i tillegg til å selge musikken sin som MP3-filer også er involvert som partner i Aspiro-selskapet WiMP, sammen med med Telenor.

Spotify har mange brukere også her i landet, men det er overveiende snakk om gratispassasjerer. Hos Wimp må du betale fra første stund, en modell som møter betydelig større velvilje fra platebransjen enn Spotifys annonsefinansierte grunnpakke.

Tiden vil likevel vise om Spotify kan klare å lokke sine brukere over i abonnement ved hjelp av tilleggstjenester, bedre lyd og kanskje også etterhvert større utvalg av musikk.

    Les også:

Til toppen