RESULTATERFINANS

Har aldri tjent mer på SAP

– Lykkes med fastpris, forklarer norsk konsulenthus.

REKORDTALL: Morten Arnesen og Itelligence har levert sin beste omsetning og resultat noensinne. Selskapet etablerte seg i Norge i 2007.
REKORDTALL: Morten Arnesen og Itelligence har levert sin beste omsetning og resultat noensinne. Selskapet etablerte seg i Norge i 2007.
8. sep. 2014 - 08:35

Fra sitt kontor på Lysaker har Itelligence klart å løfte omsetningen med over 80 prosent til drøyt 115 millioner kroner, viser regnskapet for fjoråret som nå er klart.

Resultatet før skatt røper også en svært hyggelig utvikling for konsulenthuset som har spesialisert seg på SAP. Bunnlinjen har økt fra 2 til 12,5 millioner kroner.

– Basert på antall hoder er det et forrykende resultat. Det har vært en eksplosiv vekst de siste par-tre årene, sier administrerende direktør Morten Arnesen til digi.no.

Han leder norgesavdelingen med 35 ansatte. Itelligence internasjonalt har over 3.500 ansatte fordelt på over 20 land. I Norden rår de over vel 250 konsulenter.

Arnesen fremhever en ny leveransemodell som forklaring på veksten. Det omfatter noe han kaller fastpris uten endringsordre.

– Noe av det viktigste er at vi flytter ansvaret tilbake til oss. ERP-leverandører har ofte skjøvet ansvaret over på kundene. Men det er vi som er den profesjonelle part. Derfor tar vi fastpris, og kan garantere fastpris uten endringsordre. Vi er tydelige på at vi stiller de rette spørsmålene og tar ansvar for hele leveransen. Det tror jeg er en modell kundene liker, sier han.

Myten rundt SAP

For både i Norge og internasjonalt mangler det ikke på eksempler på at store og komplekse SAP-innføringer tidvis har endt med kostbare prosjekthavarier.

Med fastpris forsvinner mye av risikoen, mener Arnesen, som understreker at implementering av ERP-løsninger alltid innebærer en viss risiko.

– Så tror jeg også at myten rundt SAP skyldes måten man gjennomfører SAP-prosjektene på. Dette har blitt mye bedre de siste årene. Kunnskapen både hos kundene og leverandørene er betydelig større enn den har vært.

Modellen med fastpris har vært brukt blant annet i leveransen til møbelprodusenten Ekornes, et prosjekt de beskriver som omfattende og som skal ha grepet inn i alle deler av selskapets drift, herunder finans, produksjon, salg, distribusjon og datavarehus. Andre på kundelisten inkluderer Arcus-Gruppen, Statkraft, Møller-Gruppen og Borregaard.

Itelligence-sjefen har også rekruttert aktiv det siste året, med en vekst i staben på 35 prosent.

– Vi ansetter alt vi kan bære og har full fokus på rekruttering.

Etter en så kraftig inntektsvekst som 80 prosent fra fjoråret er det ifølge Arnesen duket for en mer nøktern vekst inneværende år.

– Det ligger an til å et ganske solid 2014 også. Jeg er positiv til året, men vi er ikke helt igjennom ennå. Veksten blir ikke like kraftig, vedgår han.

Itelligence jobber nå med å etablere nye fagområder innen analyse, database og mobilitet. De er allerede en totalleverandør innen SAP, med konsulenttjenester, hosting og support.

– Vi skal ikke vokse inn i himmelen, men kommer til å utnytte størrelsen vår internasjonalt. Vi jakter oppkjøp både i Norge og internasjonalt, sier Morten Arnesen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.