Har bredbånd, trenger innholdsideer

Telebransjen bygger bredbåndslinjer så fort de kan, men mangelen på innhold er prekær. Nå ønsker Telenor ideer fra deg.

Tele, IT- og mediebransjen har lett lenge etter bredbåndsinnhold og blir stadig mer desperate. For dagens Internett leverer bilder og tekst ganske greit. Hvorfor skal kundene kjøpe bredbånd? Nå utlyser Telenor en konkurranse for å skaffe seg ideer.

Svaret hittil har vært video, men det krever enorm båndbredde å sende et signal til en vanlig TV (4-6 Mb). Dette er det ikke mange nett som klarer, og det er dessuten svært dyrt å lage tradisjonelle filmer og TV-program. For å selge sine nye linjer trenger teleselskapene tjenester og innhold som krever fart på noen hundre kilobit i sekundet.

IT- og telebransjen leter derfor fremdeles etter noe som kan konkretisere det de i alle år har kalt "interaktive tjenester". Hittil er online-spill ett av få eksempler, men det er begrenset hvor mange som ønsker å sloss med hverandre over nettet.

Telenor har derfor utlyst en konkurranse de kaller Broadtrip der man etterlyser gode ideer til bredbåndsinnhold. Teknologiutviklingen vil Telenor fortsatt ta seg av, men konsernet ønsker flere innspill til å finne gode løsninger som gir full glede av bredbåndet. Belønningen er en tur for fire personer til New York og gratis bobil med sjåfør i to uker - til en verdi av 100.000 kroner.

Telenor ønsker seg ideer på både nyttige tjenester og tidsfordriv. Tjenestene kan spenne fra mobilt bredbånd til tjenester beregnet for TV-skjermen.

Telenor understreker at de ikke skal bruke ideene selv, men vil bidra med utviklingsstøtte, teknisk support og finansiering. Bidragene vurderes etter originalitet, design, gjennomførbarhet og forretningsmessig potensiale. Fristen for innlevering er 15. juni 2001.
For ytterligere informasjon, se broadtrip.tv

Til toppen