Nordmannen Jostein Svendsen håper på suksess med WeVideo, en nettbasert videoredigeringstjeneste med norskutviklet teknologi. (Bilde: WeVideo)

– Har en milliard dollar i kikkerten

Norskutviklet videotjeneste håper på Instagram-effekt.

Nordmannen Jostein Svendsen var et kjent navn i norsk teknologibransje på slutten av nittitallet og begynnelsen av 2000-tallet. Han var involvert i selskaper som Mogul Media og News Media Science samt Sharepeople. Nå har han reist til USA for å søke lykken med videoredigeringsselskapet WeVideo.com.

Teknologien som ligger til grunn for dette selskapet er norskutviklet og var i utgangspunktet laget for det norske og nordiske skolemarkedet. Wevideo lar brukerne laste opp video og redigere den fra nettskyen slik at flere kan samarbeide på samme prosjekt. Programmet er både i en gratis og i en betalversjon, og snart skal de bli tilgjengelige via smarttelefoner.

Ifølge Dagens Næringsliv, som omtaler selskapet mandag, har Svendsen & Co. nå fått en med seg det Texas-baserte fondet Crest Capital Ventures som skal sikre videre ekspansjon.

Disse går inn med 19,1 millioner dollar, 110 millioner norske kroner, i frist kapital. Kapitalen skal brukes til å ansette folk og «gå globalt», forteller Svendsen til DN. Han er CEO for selskapet og legger ikke skjul på at Instagram-oppkjøpet forrige uke er godt nytt for selskapet han bygger opp. Det blir ikke opplyst hvor mye investeringen priser selskapet til.

Fototjenesten Instagram ble kjøpt av Facebook for 1 milliard dollar, noe Svendsen mener indikerer at det Wevideo gjør har noe for seg. Når DN spør han hvor det vil ende svarer han dette.

– Både salg og børsnotering er aktuelle exitmuligheter. En milliard dollar i exit, som Instagram fikk, er ho noe vi også har i kikkerten, selv om det ikke er alle som får til det. Men slik er den amerikanske mentaliteten, exiter man ikke under 1 milliard dollar snakker man ikke om her i USA, sier Svendsen til avisen.

    Les også:

Til toppen