Har en tredel av verdensmarkedet

Norsk satellittelefoni har erobret verdensmarkedet. Etter hovedlanseringen i januar har Mobiq tatt vel en tredel av verdensmarkedet på satellittelefoni.

Symbiosen mellom Nera og det Telenor/British Telecom (BT)-utviklede konseptet gir resultater, ihvertfall målt i markedsandeler. Mens Mobiq innenfor sin nisje sitter med en markedsandel på 30 prosent, har Nera med sitt apparat en andel av markedet på 50 prosent.

Nera satte opp produksjonen i mai til 100 apparater hver dag for å fylle en økende etterspørsel, både fra direkte salg fra produsenten, men også salg via Mobiq. Ifølge informasjonssjef i Nera, Helge Skaar, er det foreløpig ikke helt sikkert at selskapet oppnår salgsmålet for 1997 på terminaler, men nøyer seg med å konstatere at salget etter første kvartal lå godt an med en markedsandel på 50 prosent av markedet.

- Ser en på bruken er Mobiq i dag vel 30 prosent av verdensmarkedet, ifølge Anders Kallerud i Telenor Satellite Services. han sier til digi at Telenor har opplevd en trafikkvekst på 80 prosent hver måned siden lanseringen av tjenesten i januar.

Telenor har en målsetning om å selge 5000 terminaler i år, men vil selge flere abonnement på tjenesten.

- Hver bruker får eget SIM-kort slik at flere brukere kan dele på en terminal, sier Kallerud, som mener det er realistisk å nå målsetningene når det gjelder antall terminaler.

I første rekke er Mobiq beregnet på brukere som har behov for telefonitjenester uansett hvor de måtte befinne seg og uansett hvilket eksisterende telefonnett som allerede eksisterer på stedet.

Mobiq har da også i samarbeid med fjernsynskanalen Discovery sørget for at Mobiq-terminalen har vært med til svært utilgjengelige trakter av verden, med gode resultater.

Tilbakemeldingene forteller også om en tjeneste som fungerer etter intensjonen.

Til toppen