IDC mener at Microsofts Windows Phone-plattform vokse kraftig i løpet av de neste fire-fem årene. (Bilde: LG)

Har ikke mistet troen på Windows Phone

IDC tror at Microsofts plattform vil passere iOS og at Android når toppen i år.

IDC kom i går med prognose for mobilmarkedet for årene fram til og med 2016. I prognosen spår selskapet at veksten i salget av smartmobiler vil reduseres betydelig i årene som kommer. For 2012 spår IDC har veksten vil være på 38,8 prosent, noe som tilsvarerer 686 millioner leverte smartmobiler. Men analyseselskapet mener at den gjennomsnittlige, årlige veksten fra 2012 til 2016 ikke vil være større enn 12,7 prosent.

Android er med svært stor margin den mestselgende smartmobilplattformen. IDC tror at Android vil beholde førsteplassen, men at markedsandelen vil falle fra 61 prosent 2012 til 52,9 prosent i 2016. Dette er trolig en god utvikling for markedet som en helhet. Det er sjeldent positivt for innovasjonen i et marked at én aktør eller plattform blir fullstendig dominerende. Stemmer IDC prognose, vil man også i 2016 ha en liten underskog av levedyktige alternativer til Android.

IDC tror at Apple og Microsoft vil være i teten blant disse konkurrerende aktørene. Interessant nok tror analyseselskapet at Windows Phone vil passere iOS med en knøttliten margin i 2016 – henholdsvis 19,2 og 19,0 prosent, og at 5,2 prosent av alle smartmobiler som selges i år vil være Windows-baserte. Dette er en ganske vågal spådom, siden markedsandelen til Windows Mobile og Windows Phone stadig blir lavere, også etter at Nokia kom på markedet med sine første Lumia-modeller.

IDC tror likevel at Nokia er den brikken som vil føre til sterk vekst i markedsandelene til Windows Phone. Dette forklares med selskapets sterke posisjon i viktige framvoksende markeder, som India. Spørsmålet er om mobilkundene i disse landene vil fortsette å være lojale mot mobilleverandøren, når de likevel må skifte plattform fra Symbian til noe annet. IDC tror nemlig at Symbian vil være nærmest utradert allerede i 2014.

Når det gjelder Apples iOS, tror IDC at veksten vil fortsette ut året, men at markedet etter det vil være mettet. Analyseselskapet tror at salgsveksten vil deretter være langt mer moderat og at langt større andel av salget være skyldes kunder som bytter ut eldre iPhone-modeller. IDC mener at vekst innen de framvoksende markedene vil være helt avgjørende dersom iOS skal kunne øke markedsandelene. Alt i alt betyr ikke dette at IDC tror at færre vil kjøpe iPhone, men at salgsveksten ikke vil være fullt så stor som veksten i det totale smartmobilmarkedet.

Noe av det som bidrar til den totale veksten, ifølge IDC, er lavere gjennomsnittspriser på enhetene og større utvalg. Enn så lenge så lenge lanserer Apple en ny iPhone-modell omtrent én gang i året. Det finnes ingen virkelig billigmodell, selv to år gamle iPhone 3G S koster nærmere 3000 kroner i Apple Store, og utvalget er begrenset, i alle fall sammenlignet med overfloden som finnes av Android-modeller.

Bilde: IDC

De andre faktorene som IDC mener at bidrar til økt smartmobilsalg, er store subsidier fra mobiloperatørene, lavere data priser for mobildata og at stadig flere oppdager fordelene med smartmobiler.

IDC tror at fallet for RIMs BlackBerry nå nærmer seg slutten og plattformens markedsandel vil ligge på omtrent seks prosent i både 2012 og 2016.

IDC tror ikke at de øvrige mobilplattformene, inkludert Tizen og Samsungs Bada, til sammen vil oppnå økte markedsandeler. I stedet tror analyseselskapet at den samlede markedsandelen til disse plattformene vil reduseres fra 7,2 prosent i år til 3,0 prosent i 2016.

    Les også:

Til toppen