Har konsulenter - vil kjøpe flere

Kjell Rusti i Bull, nei Integris, nei Steria, gruer seg til enda et navneskifte. Ellers vurderer han om han ikke selv skal kjøpe et konsulentselskap.

Ved forrige årsskifte het det fortsatt Bull Norge, og administrerende direktør Kjell Rusti kunne glede seg over noe så sjeldent som en tradisjonsrik IT-bedrift med norske aner. Så omorganiserte det franske morselskapet, og Bull ble hetende Integris. Det gir naturlige konnotasjoner på latinske språk og engelsk, men kan klinge noe uheldig på skandinavisk dersom trykket plasseres feil.

Rusti har alltid vært omhyggelig med å si "in-TE-gris".

- Jeg prøvde å få Paris til å skjønne at det for Norges del var avsindig å gi avkall på det grumme og godt innarbeidede navnet Bull, spesielt når det skulle erstattes med det dere vet. Men forespørselen ble kontant avvist.

Rusti fulgte lojalt opp. Så kom meldingen om en ny omorganisering, i forbindelse med salget av Integris Europa - Norge inkludert - til franske Steria.

- Da var det klart at det var snakk om nok en navneendring.

Nå er salget formelt gjennomført, og for Rustis del er navneskiftet er fastsatt til 15. februar. Da kommer også en helt ny logo og nye firmafarger.

Ellers er Rusti svært fornøyd over signalene han har fått fra Steria.

- Det er selvfølgelig vemodig å ta et endelig farvel til Fredrik Rosing Bull. Men vi har fått en meget positiv og sterk partner i vår nye eier, der fokuset er på konsulent, det samme som vi har inntatt. Steria satser ikke på noen beinhard konsernstrategi men overlater til oss å finne ut av hvordan vi skal skape business. Det betyr stor frihet, men også stort ansvar.

2001 var et utmerket år for Rusti og hans kvinner og menn, med nye kunder, og kraftig økning i både overskudd og antall ansatte. Han mener etableringen av et Steria-selskap i Norge sender et kraftig signal til store aktører som Accenture, Tieto og WM-Data, selv om det er foreløpig langt igjen før han kan måle seg med dem.


- Vi må bli flere. Vi trenger hundre folk til for å nå det neste nivået, der vi kan framstå som en udiskutabel toppaktør. Vi har hittil utelukkende satset på organisk vekst, og fjorårets erfaring er at vi fungerer som en kompetansemagnet. I 2002, for å komplettere profilen vår, kan det kanskje bli aktuelt å gjennomføre noen oppkjøp.

Til toppen