FORBRUKERTEKNOLOGI

Har løst smart-tv-problemene

Både Samsung og Sony skal ha rettet feilene.

Smart-tv-funksjonene til tv-er fra Sony og Samsung skal fungere igjen, etter opptil to døgns nedetid.
Smart-tv-funksjonene til tv-er fra Sony og Samsung skal fungere igjen, etter opptil to døgns nedetid. Bilde: Samsung
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
26. feb. 2015 - 12:56

Brukere over store deler av verden med tv-er fra Samsung eller Sony har de siste døgnene meldt om store problemer med å bruke apper i smart-tv-delen til enhetene, fordi de ikke fikk tilgang til internett. Digi.no skrev om dette onsdag ettermiddag. Begge leverandører forklarte dette med at de hadde serverproblemer.

Løst

Nå skal problemene vært løst. Sony meldte om dette i selskapets brukerforum allerede i går kveld, uten å komme med noen nærmere forklaring på hva som hadde skjedd.

Også Samsungs problemer skal være løst nå i formiddag. Dette forteller PR-sjef Erik Juhlin i Samsung Electronics Nordic til digi.no. Han har videreformidlet en ferdigformulert kunngjøring om hva som har skjedd.

– Den 24. februar klokke 0100 EST utførte vi en alminnelig oppdatering av Smart Hub-serveren. Under denne prosessen ble det meldt om at noen av våre kunder i visse land opplevde vanskeligheter med tilkobling av deres Smart TV-er til serveren. Denne vanskeligheten skyldtes feil å matche landskoder med den relevante serveren, og dette problemet har nå blitt løst.

– Vi beklager eventuelle ulemper som har blitt opplevd av våre kunder. Vi vil fortsatt forplikte oss til å tilby best mulig tjeneste til enhver tid. De av våre kunder som trenger assistanse kan kontakte våre lokale callsentere, heter det i kunngjøringen.

Frustrasjon

I løpet av kvelden i går kunne vi lese på Samsung Norges Facebook-side at mange Samsung-kunder opplevde problemene og var frustrert over ikke å få svar på henvendelsene sine der. Flere skal ha forsøkt å resette innstillingene til tv-en eller til og med å ringe internettleverandøren for å spørre om hjelp fordi de ikke hadde fått noen beskjed om at problemene hadde oppstått hos Samsung. De som ringte Samsungs kundesupport skal derimot ha fått bekreftet hvor problemene hørte hjemme.

DNS

Avanserte brukere skal ha funnet måter å løse Samsung-problemet på egenhånd. Flere av metodene beskrives her og her.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra