APP-SUKSESSEN Wordfeud har lokket til seg over 20 millioner spillere verden over. Det har gitt Håkon Bertheussen solide inntekter, men nå er han straks klar med noe helt annet... (Foto: Stefan Sollfors / Alamy/All Over Press)

Har tjent over 50 mill. på Wordfeud

Nå varsler Håkon Bertheussen nytt spill.

Håkon Bertheussen fra Tromsø traff innertier med Wordfeud, som fire år etter lansering har rukket å omsette for nærmere 60 millioner kroner, ifølge Finansavisens beregninger.

Kryssordspillet fra 2010 er ikke på topplistene lenger, men med en trofast fanskare fortsetter tittelen å dra inn solide inntekter. Mye takket være annonser i spillet.

Bare i fjor omsatte Bertheussen IT for 26 millioner kroner. Det er riktignok en nedgang på 9 prosent. Men utgiftene er heller ikke de største. Resultatet før skatt endte på pene 20,7 millioner kroner. Det gir en skyhøy profittmargin på 80 prosent.

Selskapet er heleid av Bertheussen, som etter et femårig studie i datateknikk på NTNU valgte å bosette seg i Trondheim.

Nytt spill

Firmaet består nå av fem ansatte. Sammen med fire kolleger har gründeren det siste året jobbet med et helt nytt spill, forteller han til digi.no.

I tillegg har de engasjert en innleid designer fra Tsjekkia, som sørger for alt det grafiske.

– Dette blir noe helt annet. Det er et bilspill der man spiller mot andre mennesker, røper Bertheussen.

Bilspillet skal ifølge ham lanseres både til Android og iOS i god tid før nyttår. Dette blir ikke en 3D-basert racer. Derimot sier spillgründeren at mobilspillet får todimensjonal grafikk. Han antyder at utformingen blir i en slags retro-stil.

– Vi er ganske sikre på at vi blir ferdige i god tid før nyttår, sier han til digi.no.

Også det blir en utgivelse som i utgangspunktet skal være gratis å laste ned. Den såkalte freemium-modellen gjør det attraktivt å leve av annonser, samt å tilby ekstra innhold eller en reklamefri utgave mot betaling.

    Les også:

Til toppen