Ole Morten Settevik tok over som toppsjef i Bluegarden i 2007. Siden den gang har selskapet tapt 150 millioner kroner, men mye takket være at en storavtale med Posten Norge ble faset ut. Nå er selskapet på full fart mot bedre lønnsomhet. (Bilde: Stefan Kai Nielsen/Ekko)

– Har vært et brutalt løp

Bluegarden har tapt 150 millioner kroner på fem år, men sjefen er positiv.

Det norske IT-selskapet Bluegarden leverer programvare, tjenester og rådgivning innen lønn, personal og HR. Selskapet var en del av Posten SDS, som i dag er en del av Evry, men ble i 2007 solgt til danske Multidata. Selger var da investeringsselskapet Ratos, som i 2003 kjøpte selskapet fra nettopp Posten.

De har flere av landets største virksomheter på kundelisten, men selskapet har slitt med resultatene. Finansavisen presenterer mandag morgen en gjennomgang av fjorårets resultater som viser nok et år med minusresultater. De siste fem årene har selskapet tapt 150 millioner kroner.

Men i fjor leverte selskapet langt bedre tall enn 2010, og selskapet begynner å ta igjen de nivåene de hadde den gangen selskapet leverte lønns- og personaltjenester til sin gamle eier Posten. Denne avtalen ble faset ut i 2007.

Omsetningen var i 2011 på 255,4 millioner kroner mot 238 millioner kroner året før. Driftsresultatet endte på minus 18,7 millioner kroner, noe som er en kraftig forbedring fra samme periode året før da de kunne notere seg et minusresultat på 54,7 millioner kroner. Resultat før skatt endte på 21,4 millioner kroner, fra 56,5 millioner kroner i minus i 2010.

– Jeg kom inn i selskapet da Posten-avtalen løp ut. Det var et brutalt løp for Bluegarden, men vi er i ferd med å hente oss inn igjen. Vi har aldri hatt en bedre ordreinngang enn nå og aldri hatt flere pågående caser, sier Ole Morten Settevik til Finansavisen. Han er adm. direktør i Bluegarden og kom inn i lederstolen i 2007.

    Les også:

Til toppen