Hamar er blant de stedene hvor det i FiksGataMi har rapportert om ganske mange problemer med den offentlige infrastrukturen de siste ukene. (Bilde: Skjermbilde)

Har varslet om 25.000 problemer

Nå har dugnadsdrevne FiksGataMi blitt mer mobilvennlig.

Fire år har gått siden digi.no første gang skrev om det dugnadsdrevne nettstedet FiksGataMi. Den gang var tjenesten ennå ikke klar til bruk. Offisiell lansering skjedde i mars 2011.

Denne uken har websiden blitt fått en ansiktsløftning som blant annet gjør den mer egnet for bruk på mobiltelefoner hvor FiksGataMi-appen ikke er installert.

Hensikten med FiksGataMi er å gi innbyggerne i Norge et fast sted hvor de kan rapportere om problemer med offentlig infrastruktur i sitt nærmiljø, uavhengig av hvilken etat som skal ha beskjed. FiksGataMi sørger for å varsle lokale myndigheter på det stedet hvor problemet har blitt geografisk avmerket på et kart.

Kommunene

– Nesten fire år etter lansering har 67 av kommunene omfavnet tjenesten og anbefaler innbyggerne å bruke den til å rapportere om feil og problemer, skriver medlemsforeningen NUUG (Norwegian UNIX User Group) i en pressemelding. Det er NUUG som står bak tjenesten.

I pressemeldingen opplyses det at ett av fundamentene for tjenesten er at det offentlige etater i henhold til forvaltningsloven må ta imot henvendelser fra innbyggerne og svare på dem innen 30 dager, eller sende den videre og orientere innbyggeren om dette hvis de mener henvendelsen er feilsendt.

Mange rapporter

Ifølge NUUG ser dette ut til å fungere ganske bra når det gjelder henvendelsene som kommer fra FiksGataMi. Omtrent 40 prosent av de nærmere 25.000 innrapportere problemene har blitt løst. Rapportene har kommet fra mer enn 14.000 brukere.

Problemene det som oftest varsles om, er hull i veien og manglende gatebelysning. Henholdsvis 44 og 46 prosent av disse problemene har blitt rettet til nå.

Størst suksess har innrapporterte problemer med gatefeing hatt, der 52 prosent har blitt fikset.

– Vi i foreningen NUUG er veldig glade for den gode mottakelsen FiksGataMi-tjenesten har fått, og spesielt fornøyd med de gode tilbakemeldinger vi har fått fra mange av innbyggerne som bruker tjenesten, sier Petter Reinholdtsen, som er styremedlem i foreningen.

FiksGataMi ble opprinnelig utviklet med støtte fra Friprogsenteret og Departementenes Servicesenter, men har de siste årene blitt drevet uten støtte fra andre enn NUUG.

    Les også:

Til toppen