Harley-web: Full fres og lite prat

På Harley Davidsons nettsted er chatrooms er utelukket ("kun for bilister"). Men det er en lek å bestille ellers vanskelig tilgjengelige reservedeler.

Hjemmesiden til den amerikanske motorsykkelprodusenten Harley Davidson selger ingenting. Men motorsykkelentusiaster kan sitte foran skjermen og sikle på bilder av blanke sykler og menn i bar overkropp med store Harley Davidson tatoveringer.

Selskapets tilstedeværelse på nettet har blant annet lettet arbeidet med å få tak i reservedeler til de 24 modellene som i dag eksistere av kult-syklene, melder Berlingske Tidende..

I 1996 lanserte Harley Davidson i samarbeid med USWeb et lukket nettverk som var passordbasert. Løsningen ble kalt "h-dnet" og var et lukket Internett med brannvegger.

Allerede i løpet av det første året ble 61,4 prosent av alle garantisaker ekspedert via Internett, og behandlingstiden falt fra ukes- og månedsvis til syv arbeidsdager. Borte var fakser som var vanskelig å tyde, borte var utydelig håndskrift på garantiblanketter.

Og borte var den begrensede tiden i Milwaukee da forhandlerne kunne ringe fabrikken. Forhandlerne kan nå gjennom h-dnet "track-and-trace", dvs. følge hvor langt i systemet bestillingen var kommet.

På hjemmesidene opplyser motorsykkelprodusenten at de ikke har diskusjonsgrupper eller chat-rooms. De foretrekker å snakke med folk ansikt til ansikt. "Chat-rooms er for folk som kjører bil," slår de fast.

I 1998 har selskapet økt omsetningen med 22 prosent og overskuddet med 17 prosent.

Til toppen