Harry Potter passerer millionen på web før den er i salg

Salget av den neste Harry Potter-boken har tatt helt av på Internett. Også Bokkilden merker mye større trykk enn vanlig.

Amazon.com melder denne uken at nettbokhandelen har mottatt over én million forhåndsbestillinger på "Harry Potter and the Order of the Phoenix".

Den femte Harry Potter-boken skal lanseres den 21. juni, og ifølge Bizreport.com er det over dobbelt så mange forhåndsbestillinger som den forrige Potter-boken, "Harry Potter and the Goblet of Fire".

Boken skal være den mest forhåndsbestilte boken gjennom tidene og får drahjelp av en relativt ny mediekanal. Europemedia.net skriver at forfatteren J.K. Rowling vurderte en lansering av boken på TV, men valgte weben fordi hun syntes TV-mediet ble for kommersielt.

Webcasten skal sendes med hjelp av Microsofts MSN, et selskap som også er opptatt av kommersielle aspekter, og får hjelp av nederlandske Endemol til å levendegjøre Rowlings høytlesning fra den nye boken.

Webcasten er nemlig en høylesningsseanse der nettbrukere fra hele verden, spesielt den yngre delen, kan stille spørsmål på direkten til forfatteren. Seansen er gratis og skal arrangeres i Londons Royal Albert Hall.

Også bokbransjen i Norge har merket trykket fra forventningsfulle barn og foreldre etter at lanseringen av den 768-siders store boken har dratt ut i tid.

Markedssjef Vibeke Vestgård i Bokkilden.no forteller om særdeles mye større interesse enn ved andre forhåndslanseringer. Nettbokhandelen har annonsert kraftig for boken på egne nettsider og ellers dratt nye av de rundt 1.000 partnerne (små og store affiliate-nettstedene) som de har knyttet til seg.

- I forhold til normalen, har vi fått inn dobbelt så mange forhåndsbestillinger. Og fortsatt er det noen uker igjen til lansering, sier markedssjefen som ikke kan fortelle når den norske versjonen kommer på markedet.

Hun forteller at de bruker en ganske bred mediemiks for å markedsføre merkevaren Bokkilden, men når det gjelder Harry Potter har det gått mer av seg selv. Det innebærer at ingenting har blitt brukt på betalt Potter-reklame, det er presseomtale og jungeltelegrafen som har bygget opp under de store forventningene til en av verdens mest berømte barnebøker.

Til toppen