Harvard skal undervise i fri programvare

En av verdens mest prestisjetunge skoler skal utdanne kommende toppsjefer i fri programvare.

Fri programvare, eller åpen kildekode som mange foretrekker å kalle det, er ikke lengre et fenomen som bare IT-eksperter kjenner til. Det er i ferd med å bli et område som settes på agendaen til ledere i både private bedrifter og i offentlige etater.

I undervisningen har det imidlertid vært tynt, og da kanskje spesielt innen lederutdannelsen. Nå tar imidlertid Harvard, en av verdens mest prestisjetunge universiteter, spranget for å sette fri programvare på agendaen for sine MBA-studenter.

De vil få et case der de som sjefer i et IT-selskap må stille seg spørsmålet: Bør jeg satse på eller bekjempe fri programvare?

I aprilutgaven av det månedlige forretningsmagasinet Harvard Business Review, er det lagt ut et forretningscase som tar for seg åpen kildekode / fri programvare: "Open Source: Salvation og Suicide"

Her er et lite uttdrag fra forretningscaset:

...[Marty] challenged [Evan] to come out with it: What could be wrong with the company's so-far highly successful strategy of jealously guarding its intellectual property? Why should she open the software in Amp Up, as he had so casually suggested on the phone? Why should she invite the open-source community into the company vault, so to speak, and allow it to play with the crown jewels? on open-source software....

"Marty, these guys aren't going away. The point is, it's no longer just individuals hacking into your hardware and software or making game controllers of their own or writing code for themselves and their friends. It's companies now, too. Companies with real money behind them. These people are passionate about the user community that you created four years ago by bringing Amp Up into the world. And they're just as passionate about the idea that the user and developer communities should be based on open source, with developers being able to freely swap and write software to fashion applications as they see fit." (2)

Amerikanske universiteter bruker mye av undervisningstiden på slike case, det vil si oppgaver som ikke har noen fasit, men som tvinger studentene til å tenke godt i gjennom alternativene for så å gjøre et valg og argumentere for at det var det riktige.

Her i Norge har det blitt brukt i noen studier, men ikke på langt nær i samme utstrekning som på amerikanske universiteter.

Harvard Business Review selges gjennom noen Narvesen-kiosker i Norge, og artikler kan bestilles enkeltvis fra Harvard Business Online.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen