Heftig spillmaskin fra Microsoft

Microsoft avduket selskapets første spillmaskin fredag. X-Box, som er kodenavnet på enheten, vil ha opptil fire ganger så høy grafikkytelse som PlayStation2.

Microsoft ønsker å få en større andel i spillmarkedet. Selv om Windows på PC for mange er en helt grei spillplattform, synes svært mange andre at en PC er for komplisert som spillmaskin. De ønsker en maskin som de bare kan putte inn spill-CD-en og dermed er spillet i gang.

Microsoft ser ut til å ha innsett dette og vil i løpet av dagen avduke selskapets første spillkonsoll. Avdukingen har allerede funnet sted i Japan, mens den foregå noe senere i dag i USA.

X-Box, som er det foreløpige kodenavnet på enheten, vil for en stor del være basert på kjent teknologi. Dette inkluderer Windows som operativsystem og en x86-kompatibel prosessor med klokkehastighet på 600 MHz. Maskinen vil forøvrig være utstyrt med 8 GB harddiskplass, 4X DVD-ROM-spiller og minst 64 MB minne.

I tillegg vil den leveres med en spesiell grafikkenhet fra Nvidia som skal kunne levere 300 millioner polygoner per sekund. PlayStation2 er blitt oppgitt til å kunne levere 75 millioner polygoner i sekundet.

X-Box planlegges å komme på markedet i andre halvdel av år 2001. Da vil de nevnte komponentene sannsynligvis ha sunket betydelig i pris, slik at Microsoft kan selge maskinen ganske rimelig. Ytelsesmessig skal den likevel kunne hamle opp med både Segas DreamCast, Sonys PlayStation2 og Nintendos neste spillmaskin som kommer mot slutten av året.

- Dette er en utvidelse av vårt forretningsområde, sier Steve Ballmer, toppsjef i Microsoft, til Associated Press.

- Vi skal ikke inn i maskinvarebransjen, men vi ønsker å tilby folk en stor spillopplevelse.

X-Box-brukerne vil kunne koble enheten til høyhastighets Internett-tjenester via en 100 Mbps Ethernet-tilkobling, noe som trolig vil kreves for at flere brukere skal kunne spille mot hverandre i spillene som ventes å bli utviklet for maskinen. Noe vanlig modem vil ikke bli tilgjengelig. Brukerne vil også kunne surfe på weben og lese e-post på X-Box.

For spillutviklerne vil X-Box stort sett være kjent territorium på grunn av likheten med vanlige PC-er. Derfor vil det trolig være et stort utvalg spill tilgjengelig allerede når maskinen lanseres. En fordel med spillkonsoller er at brukerne stort sett har nøyaktig like maskiner. Ytelsen vil derfor være den samme hos brukeren som hos utvikleren.

Vanlige PC-er, derimot, finnes i et ekstremt antall forskjellige varianter. Ytelsen vil derfor variere mye. Faktorer som et stort utvalg forskjellig maskinvare og kombinasjoner av disse, flere operativsystemer, lang fartstid for enkelte maskiner, samt videreutvikling av drivere og annen programvare spiller alle inn på hva slags opplevelse brukeren får av et spill.

Dette problemet vil i utgangspunktet ikke eksistere med X-Box.

Les mer om spillmaskinen på Microsofts X-Box-nettsted.

Til toppen