Hegnar.Online snylter på IT-konkurrenter

Hegnar.Online er overraskende lite beskjeden når de henter inn internasjonalt stoff til sin nye IT-kanal. Uten å ha inngått avtaler på forhånd peker Hegnar.Online til artikler fra TechWeb, News.com og Infoworld og legger artiklene inn under sine egne rammer.

Hegnar.Online har laget en egen IT-kanal som består av nasjonale nyheter fra sin egen publikasjon Kapital Data, lisensierte nyheter fra PC Magazine, og meldinger fra den eksterne samarbeidpartneren Guru Software.

I tillegg har de de lagt inn en internasjonal seksjon som trekker veksel på stoff fra TechWeb, News.com og Infoworld. Problemet er bare at Hegnar.Online ikke har kontaktet de amerikanske medieforlagene som står bak disse tre nyhetstjenestene.

Redaktør i Hegnar.Online Stein Ove Haugen innrømmer at det ikke eksisterer noen avtaler mellom Hegnar.Online og de tre publikasjonene de refererer nyheter fra.

- Det er ingen avtale mellom Hegnar.Online og de tre publikasjonene. Vi peker videre til deres sider, sier Haugen.

Et poeng i saken er at Hegnar-gruppen fører PC Magazine i Norge på vegne av det store, amerikanske IT-forlaget Ziff-Davis. Ziff-Davis er den største konkurrenten til International Data Group (IDG) i USA. Og ett av nettstedene som Hegnar.Online henter inn står nettopp IDG bak.

Infoworld er en del av IDG.net.

Thomas Bergerskogen er markedsdirektør og viseadministrerende direktør i IDG Norge. Han blir overrasket når digi.no viser ham at IDG-publikasjonen Infoworld blir lagt ut på Hegnar.Online. Han har ikke sett Hegnar-gruppens nettsted.

- Dette var meget merksnodig. Dette blir for enkelt. Nå kan hvem som helst legge ut stoff, men hvem skal betale journalistene? Min umiddelbare reaksjon er at noen må betale for stoffet og det journalistiske arbeidet. Jeg synes ikke noe om at de stjeler stoff fra oss, sier Bergerskogen.

I tillegg hentes det stoff fra to andre store, amerikanske medieutgivere; nemlig nettleverandøren CNet (News.com) og IT-forlaget CMP Media (TechWeb pluss blader som Internet Week gis ut av CMP). Noe pikant er det også at nettopp CNet i en stor annonsekampanje nylig gikk direkte til angrep på Ziff-Davis (ZD), som Hegnar altså selger på lisens, fordi ZD hevder å være den ledende innholdsleverandøren av IT-innhold på nett.

Omstridt er også Hegnar.Onlines praksis med ikke å slippe nettbrukerne ut av sitt eget miljø. Når man klikker på en sak i den såkalte IT-kanalen, beholdes Hegnar.Onlines rammer rundt, selv om det er en CNet-sak leseren har valgt. Dette har det vært bråk om flere ganger tidligere, ikke minst da Riksnett lot rammene være med når nettbrukerne klikket på saker fra andre innholdsleverandører i Riksnetts Riksagent.

Et av ankepunktene har vært at den som samler andres stoff innen egne rammer dermed også kan utnytte stoffet kommersielt, ved å legge egne annonser i rammene.

Redaktør Haugen i Hegnar.Online har imidlertid selv funnet ut at de rimelig kjapt vil endre denne praksisen.

- Vi har funnet ut at det skal gjøres en endring i dette ved at sakene skal åpnes i et nytt vindu. Hegnar.Online blir liggende i bakgrunnen, sier Haugen til digi.no.

- Hvorfor endrer dere pekingen til disse sakene?

- Fordi da blir nettstedet bedre, sier Haugen.

- Dere gjør ikke dette fordi dere ser at det kanskje ikke er så lurt?

- Nei, for å gjøre det til et bedre nettsted, sier Haugen.

- Betyr det at Hegnar.Online ikke ville hatt noe imot at andre gjorde det samme med deres nettsted?

- Det sier jeg ikke, sier Haugen.

- Dere er ikke bekymret for opphavsrettslige spørsmål?

- Vi viser hvor saken kommer fra. Det er mer riktig å vise hele nettstedet, selv om dette selvfølgelig er en gråsone, sier Haugen.

Til toppen