Hei idiot - kjøp en Internett-aksje

Er du misunnelig på amerikanske investorer som har blitt søkkrike på Internett-aksjer? Larry Ellison, Oracles toppsjef, har skrevet en meget underholdende artikkel om hvorfor du bør holde deg unna.

Kursene på selskaper i Internett-bransjen eksploderte i fjor høst. Til tross for mange advarsler fra blant andre Bill Gates om et kommende krakk, hagler det nye internettselskaper inn på de amerikanske børsene. Enkelte mener at du kan lansere selv de mest tullete ideer - bare du klarer å gjøre ordet Internett fremtredende i forretningsplanen, kommer investorene løpende.

Nå har Oracle-toppsjef Larry Ellison, som ikke er kjent for å være sjenert, gjort seg til journalist for virkelig å presisere hvor risikofullle og meningsløse han mener mange av de nye internettselskapene er.

I en svært underholdene artikkel i det amerikanske databladet The Industry Standard harselerer han sammen med sin underdirektør Mitchell Kertzman (tidligere Sybase-sjef) og investoren David Roux over hvor syltynne forretningsplanene til de nye internettselskapene er. For å illustrere sine poeng forteller Ellison og hans medforfattere at også de har planlagt å starte et internettselskap.

Selskapet skal hete HeyIdiot.com og rendyrke de nye internett-selskapenes filosofi: Å suge store pengesummer ut av godtroende store og små investorer. Du kan også lese saken på nettadressen www.heyidiot.com.

Ledelsen i HeyIdiot.com skal ikke kaste bort tiden på produktutvikling, markedsføring, salg, brukerstøtte eller andre tidkrevende oppgaver. De skal drive med en ting - selge egne aksjer i sitt eget selskap på internett.

Fordi Ellison og hans kamerater har funnet på noe nytt, finnes det ingen å sammenligne dem med og de kan prise sine aksjer fritt. Aksjen deres vil faktisk alltid gå opp, rett og slett fordi alle må kjøpe til en høyere kurs enn forrige investor.

Markedsføringen av HeyIdiot.com skal fokuserer på hype, skriver Ellison i sin artikkel. Han planlegger å spre fjollete og intetsigende meninger om alle aspekter av internett, forsterket og repetert i det uendelige gjennom alle tilgjengelige kanaler til et stigende antall stadig mindre informerte mennekser. Målet er en "monster buzz" som så skal tippe over i rent hysteri.

På dette stadiet mener Ellison at vanlige selskaper hadde lansert produkter og bygget opp grunnlaget for fremtidig salg.

- Vi er bare ute etter noen kjappe kroner og er ikke så opptatt av å forklare vårt opplegg så nøye. Målet er å nå både rike og dumme investorer, enten de jobber for fond eller investerer på fritiden, skriver Ellison.

Etterhvert skal ledelsen i HeyIdiot.com dele sine aksjer med investorene - bare fordi de er så opptatt av deres ve og vell

- Når denne orgien i grådighet når toppen, skal vi selge HeyIdiot.com til et eller annet stort selskap som har fått panikk for sin manglende internett-strategi. Så kan vi trekke oss tilbake til ordentlige jobber som rike investorer, skriver Ellison.

Ellison og hans medforfattere skriver at du kan nå dem på adressen "sendmoney@heyidiot.com".

Til toppen