Heller data enn sex

En britisk undersøkelse viser at medievanene på de britiske øyer er i ferd med å endre seg i takt med den teknologiske utviklingen. Selv om fjernsynet fortsatt er mer populært enn hjemmedatamaskinen (såvidt), er det data man snakker om ved middagsbordet.

Undersøkelsen har blitt gjennomført over to år og 500 husholdningers data- og medievaner har blitt studert av Opinion Research International på oppdrag av Microsoft.

Fjernsynet slår hjemmedatamaskinen på målstreken når det gjelder popularitet i hjemmet, men data er visstnok mer populært å snakke om enn fotball, forhold, sex og hobbyer, skriver Electronic Telegraph.

Den gjennomsnittlige PC-eier bruker mer enn sju timer ved tastaturet, og i tiden mellom seks og åtte på ettermiddagen er familien mest sannsynlig å finne foran dataskjermen heller en TV-skjermen. Såpeoperaer som Østkantfolk må dermed se seg slått av den virtuelle verden på Internett.

Den britiske undersøkelsen tilbakeviser myten om at det for det meste er de unge som bruker datamaskiner. Personer over 60 år bruker mer tid på sine hjemmedatamaskiner enn noen annen aldersgruppe og snakker mer om data enn noen andre, viser undersøkelsen.

Til toppen