Hello satser nå på privatmarkedet, i tillegg til bedrifter som de har levert telejenester til siden 2005. Nadir Nalbant mener det er nødvendig for å gi Telenor og Netcom skikkelig konkurranse.

Hello vil sprenge teleduopolet

– Vi skal være rimeligst på mobil, sier gründer Nadir Nalbant.

Nadir Nalbant startet mobilselskapet Hello i 2005. Konseptet har hele veien vært å tilby tjenester som telefoni og sentralbord til bedriftskunder.

Nesten ti år senere varsler gründeren at de nå også går inn på privatmarkedet. De sier de gjør det som en direkte konsekvens av at Netcom-eieren TeliaSonera kjøper Tele2 i Norge.

Resultatet er svekket konkurranse i markedet, tror telegründer og styreleder Nalbant.

– Telenor og Netcom er allerede altfor sterke. Det har historien vist. Jeg tipper at de samlet sitter med 90 prosent av markedet. Det er dominerende sterke aktører som vet å utnytte markedsmakten sin, sier han til digi.no.

Tredje netteier

Ice skal kjøpe deler av Tele2s norske mobilnett, men det er foreløpig uklart når de får stablet på beina en utfordrer til det såkalte «duopolet» til Telenor og Netcom.

– Jeg tror det vil ta veldig lang tid før et tredje nett blir et reelt alternativ, hvis vi i hele tatt noensinne kommer dit. Vi kjenner ikke planene til Ice, men alle vet at det tar tid å bygge nett, men så tar det tid å få kunder også. Skal man basere seg på at Ice skal redde forbrukerne ved å bli aktøren som alene skal utfordre duopolet må man vente lenge, sier Nalbant.

Det finnes et utall virtuelle teleoperatører, som leier plass i nettverkene til de to telekjempene i Norge. Det vil også Hello gjøre gjennom sin avtale med Telenor.

– Du har aktører som Chess, OneCall, TalkMore og så videre, men i praksis er ingen av dem frie. De er jo eid av Telenor eller Netcom.

Fri og uavhengig skal altså Hello være, og Nalbant hevder at de skal være det rimeligste alternativet i markedet.

– Det er vårt mål. Den rollen har vi hatt i bedriftsmarkedet i nær 10 år, og vi ønsker nå å gå for samme posisjon også i privatmarkedet. Med abonnementene vi har gått ut med nå er det ingen som er rimeligere enn oss, avslutter Nadir Nalbant.

Til toppen