Respekten for Jerry Yang ble kraftig redusert etter hvert som det ble klart hvilket feiltrinn det var å avslå Microsofts bud på Yahoo i 2008. Budet kunne gitt aksjonærene 47,5 milliarder dollar. Det er tre ganger mer enn Yahoos markedsverdi i dag. (Bilde: Reuters / Lucas Jackson)

– Helt klart at Yahoo er til salgs

Ingen tror på gründer Jerry Yangs forsikringer om det motsatte.

Det var allmøte for 13 500 Yahoo-ansatte i går. De skulle orienteres om hva skjer etter at toppsjef Carol Bartz fikk sparken i forgårs.

    Les også:

Ifølge Digits-bloggen til Wall Street Journal fikk de ansatte høre at Yahoo gjør mye riktig, men at det er «utfordringer» («issues»). De ble oppfordret til å fortsette å gjøre jobben sin.

Pinlige spørsmål fra salen – av typen hvorfor Bartz fikk styrets «fulle støtte» for bare noen uker siden, og hvorfor hun skulle få flere millioner dollar i sluttpakke – ble ikke besvart.

Gründer og styremedlem – og tidligere toppsjef – Jerry Yang prøvde seg med litt galgenhumor, som ikke ser ut til å ha slått an.

Yang brukte for øvrig gårsdagen til å forsikre i øst og vest at Yahoo ikke er til sags.

En gjennomgang av amerikansk presse viser at ingen tror på denne påstanden.

Business Insider siterer kilder «som står Yahoo-styret nær». De opplyser at styret vil nedsette to komiteer: En for å finne en etterfølger til Bartz, en annen for å vurdere hvordan Yahoo kan selges.

Finanstjenesten antyder tre mulige utfall:

  • Teknologi- og mediekjendiser av typen Peter Chernin – tidligere sjef i News Corp – eller Marc Andreessen – investor og Netscape-gründer – allierer seg med private investorer og kjøper Yahoo.
  • Yahoo-styret blåser i å finne ny toppsjef, og i stedet lar interimsjef Tim Morse holde Yahoo i gang til de får overtalt for eksempel News Corp til å kjøpe sjappen.
  • Yahoo-styret gjør alvor av påstanden om at en ny toppsjef kan snu selskapet, og henter inn for eksempel Sheryl Sandberg (COO i Facebook), Jeff Jordan (tidligere toppsjef i OpenTable) eller Jon Miller (sjef for den digitale satsingen til News Corp).

Det siste alternativet vil møte størst motstand internt, skriver Business Insider. Verken de ansatte eller den øvrige ledelsen orker tanke på enda en «Ctrl-Alt-Delete» med en ny toppsjef.

Reuters-kommentator Peter Lauria mener det vil være svært vanskelig å finne noen som frivillig tar på seg å lede Yahoo. Han viser til at alle Yahoos toppsjefer de siste årene hadde høstet allmenn beundring fra tidligere lederoppgaver da de ble tilsatt, for så å forlate Yahoo i skam.

– Vil du miste et godt navn og rykte, er det bare å bli toppsjef i Yahoo, skriver han.

Han konkluderer med at stillingen ikke vil appellere til de beste, men til de som er villige til å mislykkes bare de får godt nok betalt.

Bloomberg er helt enig i at Yahoo vil ta i mot «ethvert bud», men nevner helt andre interessenter. De framhever Alibaba og Yahoo Japan – der Yahoo har eierandeler på henholdsvis 40 prosent og 35 prosent ifølge Wall Street Journal – som til sammen står for 80 prosent av verdiene i Yahoo, samt Microsoft.

Flere fester svært liten lit til troverdigheten til Jerry Yang i forhold til alt som har med salg av Yahoo å gjøre. Yang var toppsjef i Yahoo i 2008, og fikk styret med på å avvise et tilbud fra Microsoft som ville kjøpe hele Yahoo for 33 dollar per aksje – tilsvarende over 47 milliarder dollar – fordi budet var langt under Yahoos reelle verdi, slik han så på verden. Dette karakteriseres som en av IT-verdenens verste forretningsavgjørelser noensinne.

Yahoos styre får også gjennomgå. Kommentator Charles Cooper i CBS mener Yahoo har et så inkompetent styre at selv den mest talentfulle toppsjefen er dømt til å mislykkes. Han mener feilen i forhold til Bartz ligger i at hun overhode fikk jobben. Hun gjorde det ekstremt bra i sine 14 år som toppsjef i Autodesk, et spesialisert programvarehus med en avgrenset målgruppe av fokuserte bedrifter. Hun hadde ingen erfaring med – og ingen forutsetninger for å lede – et nettselskap med fokus på forbrukere.

Cooper peker på at Yahoo har både store verdier og et av verdens kjente merkevarer. Kommentator Steven Vaughan-Nichols i ZDnet spinner videre på denne tråden, og mener tok flere fornuftige grep, men at hun var dømt fra starten til å mislykkes fordi hun var bundet på hender og føtter av et inkompetent styre med en ubehjelpelig strategi.

Vanstyre førte allerede sommeren 2008 til at talenter rømte Yahoo. Bartz forsterket lederflukten, ikke bare på grunn av nedbemanningene hun gjennomførte, men også på grunn av en støtende og firkantet lederstil. Wall Street Journal siterer en episode fra oktober 2010 der hun på et møte med salgssjefene som Yahoo var mest avhengig av, kunngjorde at hun ville hente inn en person utenfra for å styre dem, i strid med tidligere løfter om at en eventuell overkikador skulle forfremmes internt. Bartz avfeide protestene på møtet med at «ingen har krav på noe». I løpet av få måneder hadde 7 av 10 salgstopper sagt opp. I juli måtte Bartz forklare en beskjeden økning på 5 prosent i omsetningen av bannerannonser med at «vi har ikke nok salgsfolk til å fronte de største kundene».

Bratz har også støtet potensielle allierte som Alibaba-sjef Jack Ma fra seg. Wall Street Journal skriver at noen analytikere verdsetter Yahoos andel i Alibaba til 10 milliarder dollar, samtidig som hele Yahoo har en markedsverdi i underkant av 17 milliarder dollar. Konflikten med Ma har ført til mottiltak fra Alibabas side som igjen har svekket Yahoos stilling på det kinesiske og andre asiatiske markeder. Avisa tror ikke det som skjer i Yahoo nå kan betraktes som et utgangspunkt for et bedre forhold til Alibaba.

Til toppen