Helt slutt for film i kamera

Markedet for filmbaserte kameraer kollapset totalt i fjor, men dyre digitalkameraer er inn.

I 2000 hadde allerede markedet for digitalkameraer passert de filmbaserte med god margin. Siden har trenden bare fortsatt, melder Fotorådet. Filmbaserte kameraer var i 2004 nede i en omsetning på 29 millioner, ned fra 293 millioner i år 2000.

Men i samme periode er salget av digitalkameraer nesten tredoblet, fra 502 millioner til 1450 millioner kroner. Til sammen er altså kameramarkedet vokst fra 800 millioner til nesten 1,5 milliarder kroner.

Mesteparten av veksten har skjedd de siste to årene, og omsetningen er doblet fra 2002.

Denne statistikken sier ingenting om hvordan det har gått med tilleggstjenester. Utskrift av digitale bilder har neppe kompensert for fallet i fremkallingsinntektene for fotobutikkene. Samtidig har langt flere aktører kommet på markedet, slik som nettbutikker for IT-produkter.

Økningen kommer til tross for at både priser og marginer er presset nedover. Folk kjøper dyrere kameraer, og omtrent 200 millioner kroner ble brukt på digitale speilreflekskameraer. Fotorådet regner med at denne trenden vil fortsette, fordi Canon og Nikon nå får konkurranse fra Olympus, Pentax og KonicaMinolta, som endelig også er på banen med digitale speilreflekskameraer til under 10.000 kroner.

Ni av ti norske hjem har et kamera og hvert annet hjem har et digitalkamera. I 2005 vil det bli tatt omtrent 1 milliard bilder i Norge. Å ta vare på dem vil bli en stor utfordring, skriver Fotorådet i en pressemelding.

Til toppen