Helt uaktuelt å dele Merkantildata

Tom Adolfsen sier til digitoday.no at det er helt uaktuelt å splitte opp selskapet nå. - Nå er det full fokus mot lønnsomhet, sier Adolfsen til digitoday.no.

Flere markedsaktører har spekulert i at Merkantildata ASA kan være i ferd med å splitte opp selskapet i to separate børsnoterte selskaper. Det er først og fremst bedre synliggjøring av verdier som er argumentasjonen bak dette etter at Merkantildata ASA har vært gjennom en skikkelig hestekur det siste året og antall divisjoner har blitt drastisk redusert.

Ved inngangen til år 2000 var det fire forretningsdivisjoner i konsernet: Systemintagrasjon, Kommunikasjon, Applikasjon, og Distribusjon samtidig som PC LAN AS ble skilt og børsnotert som eget selskap i 1999. Fra januar ble selskapet delt i seks forretningsdivisjoner: Interactive, Communication, Application, Services, Systems og Financial Services.

Resultatene lot vente på seg, og selskapet bestemte på nytt å reorganisere konsernet ved presentasjonen av resultatene for første halvår 2000, mindre enn seks måneder etter forrige reorganisering. I skrivende stund fokuserer selskapet på to virksomhetsområder; Ementor ASA og Eterra.

Aktører som digitoday.no har vært i kontakt med har ved flere antydninger nevnt at Merkantildata kunne vært bedre tjent ved å splitte opp og børsnotere Eterra og Ementor i to selvstendige selskaper. På den måten er det mulig å synliggjøre verdiene og vokse på egen hånd.

Når vi konfronterer Tom Adolfsen med muligheten for å splitte opp selskapet, svarer han:

- Det er helt uaktuelt og er overhodet ikke noen problemstilling nå. Vi tror at vi er bedre tjent med å samle alt under ett tak. Fremover er det full fokus mot vår kjernevirksomhet og for å oppnå lønnsomhet, sier Adolfsen til digitoday.no.

- Jeg slutter ihvertfall ikke i Merkantildata før vi har oppnådd god lønnsomhet og aksjekursen er høyt opp igjen. Sentimentet rundt IT-selskaper er råttent for tiden, og dette er noe hele sektoren lider av.

Til toppen