Hemmelig norsk allianse om sikker Internett-handel

I all stillhet har bankene, Visa og Europay samt BBS og Fellesdata sveiset sammen en allianse for å sparke igang Internett-handel i Norge. Etter det digi.no erfarer, planlegger alliansen trolig en større markedskampanje til høsten.

Nå er tiden blitt moden for å sparke i gang Internett-handel i Norge, mener en ny, mektig allianse i bank- og databransjen. Sammen skal de gjøre SET kjent i Norge, noe ingen av aktørene har klart eller turt å forsøke å overbevise markedet om på egen hånd.

Internett-handel har ikke tatt av i Norge - for å si det forsiktig. Bare noen tusen brukere har skaffet seg muligheter til trygg handel med SET-systemet. Resten ser ut til å ha blitt skremt av sikkerhetsproblemene eller manglende tilbud. SET er et såkalt sertifikatbasert system som garanterer identitetene til kunder og butikker og sikrer oppgjør.

- Tiden er moden for å starte et bredere markedsarbeid for Internett-handel generelt og SET-handel spesielt, sier Lars Peder Nordbakken, markeds- og informasjonsdirektør hos Bankenes Betalingssentral (BBS) til digi.no. Netthandelen i Norge har ikke tatt av blant annet fordi bare 22 prosent av Internett-brukerne kjenner til SET.

BBS har tidligere startet en allianse, men denne var mer orientert mot de tekniske utfordringene SET-systemet gir. Blant annet på grunn av den negative oppmerksomheten SET har fått, har den nye alliansen hittil jobbet i stillhet, blir digi.no fortalt.

Den nye SET-alliansen er startet på initiativ fra Visa og Europay og avholdt sitt først møte 18. november i fjor. Til stede var de to kortselskapene, datasentralene, Bankenes Betalingssentral og Fellesdata samt DnB, Sparebank 1, Vår Bank og Forsikring, Sparbanken Nor og Gjensidige. Trolig vil Postsparebanken snart også bli med, mens Fokus og Kreditkassen foreløpig har sagt nei.

BBS har invitert alle norske banker til å delta, men begrenset arbeidsgruppen for å holde den effektiv. Det har vært avholdt en rekke møter og man diskuterer ganske fritt, forteller aktørene digi.no har snakket med.

- Til høsten er tiden moden for å ta i bruk SET fordi det følger med SET-programvare i de nye versjonene av Internet Explorer og Netscapes nettleser. BBS og Fellesdata har nå også etablert de nødvendige sertifikat-tjenestene, sier Per Kristian Ullevålseter, e-handelsjef i Europay.

Ullevålseter forteller at SET-alliansen skal diskutere markedsplanene for høsten og en mulig, større markedskampanje for SET på et møte 19. februar.

Alliansen er svært opptatt av at det skal dukke opp flere SET-butikker: - Motivet for å slå sammen våre krefter er at butikkene skal føle det er tryggere å satse på SET, sier Jan Kirkerud, markedssjef i Fellesdata.

For å hjelpe butikkene ytterligere diskuterer alliansen å lage en SET-portal som samler alle norske SET-butikkene på en felles Internett-side. Det første deltakerne i samarbeidsgruppen er blitt enige om er en enklere innstallering av SET-systemet for brukerne.

Til toppen