Fast-gründer John Markus Lervik er i gang med å bygge opp et nytt programvare-eventyr med base i Norge. Denne uken hentet selskapet inn 40 millioner kroner, hvor Polaris Media kjøpe seg inn i det drøyt to år gamle selskapet. (Bilde: Per Ervland)

Henter millioner til nytt IT-eventyr

Rakettvekst for John Markus Lervik og cXense.

Fast-gründer John Markus Lervik er i full gang med å bygge opp en ny norsk programvaresuksess. Selskapet cXense hentet denne uken inn rett over 40 millioner kroner fra eksterne investorer i en emisjon. Dette priser selskapet, som ble startet i 2010, til mer enn 270 millioner kroner.

Det er Polaris Media, selskapet som blant annet eier Adresseavisen, som tar størstedelen av emisjonen og får en eierandel på ca. 14 prosent men også eksisterende aksjonærer som Storebrand og Rasmussen-gruppen også har deltatt i den siste runden.

I september kunne digi.no presentere det første intervjuet med ledelsen i cXense, som blant annet inkluderer Fast-gründer John Markus Lervik, Aleksander Øhrn som også har bakgrunn fra Fast og Microsoft, samt Mikal Rohde, tidligere direktør i Schibsted.

«Big data»

Selskapet har utviklet en plattform med et bruksområde som koker ned til følgende: Håndtering og analyse av svært store datamengder («Big Data») i nettskyen. Og alt dette gjøres i sann tid med titusenvis av transaksjoner i sekundet.

– Det handler om å få innsikt i massenes atferd, bevegelsesmønstre og interesser gjennom å spore trafikk på kundenes nettsteder, inkludert også mobile applikasjoner. Poenget er å utnytte dette til å forbedre kundenes innholdstjenester, og også å drive målrettet og kontekstuell markedsføring, skreddersydd den enkelte besøkende. Dette gjør både at innholdet oppfattes som mer relevant for den enkelte bruker, og også at annonsører mer effektivt kan nå de målgruppene de søker, opplyser gründer og adm. direktør John Markus Lervik til digi.no.

Selskapet fikk også plass blant «Red Herring Global 100 Winner» som et av de 100 mest lovende teknologiselskapene i verden.

Stort marked

John Markus Lervik startet cXense sammen med blant andre Aleksander Øhrn, Stein Hardy Danielsen og John Sviland som alle har en bakgrunn fra søkeselskapet Fast, som ble kjøpt av Microsoft i 2008 for 6,6 milliarder kroner.

Selskapet går inn i markedet for nettannonsering, som er verd 100 milliarder dollar årlig, og som er forventet å vokse til 200 milliarder dollar i 2020.

– Målet for cXense er å hjelpe medieselskaper over hele verden med å ta kontroll over annonseinntektene som genereres på deres digitale flater. Medieselskapene trues av internasjonale aktører som prøver å ta over kontrollen over den digitale annonse-verdikjeden, slik at medieselskapene sitter igjen med bare en liten del av verdiskapningen, sier Lervik til digi.no.

Så langt har selskapet 55 ansatte fordelt på ni kontor rundt om i verden, og den månedlige omsetningen er nå oppe i 1,5 millioner kroner fordelt på kunder over hele verden. Men inntektene vokser med rundt 10 prosent i måneden, der all omsetning er basert på månedlige abonnementsavgifter fra kunden basert på hvor mye av cXense sine tjenester de bruker.

På linje med andre programvareselskaper som leverer sine produkter som en tjeneste (SaaS eller «software as a service»), så kreves det betydelig kapital i en tidlig fase for å utvikle produktene og rulle de ut hos de første kundene. Gjennom å utvikle en stor kundekrets vil man imidlertid kunne bygge en robust inntektsstrøm, siden inntektene er basert på faste abonnementsavgifter.

Dette kan man også se hos andre SaaS-selskaper som for eksempel Salesforce.com innenfor CRM-segmentet, og Workday med sine HR-løsninger. cXense behøver derfor kapital for å investere i videre vekst, før selskapet etter planen skal gå i balanse tidlig i 2014.

Stor interesse

Før denne uken kapitalinnhenting har selskapet i flere runder hentet inn nødvendig egenkapital fra ansatte og en del eksterne aksjonærer. Blant annet er den japanske nettgiganten Rakuten inne på eiersiden. Det samme er store deler av de ansatte.

Etter det digi.no erfarer så var det stor etterspørsel blant investorer både i Norge og utlandet, selv om aksjemarkedet fortiden opplever stor turbulens.

– Vi har stor tro på teamet som har etablert cXense og er entusiastiske over å komme inn på eiersiden for å bidra i den videre utviklingen. Investeringen i cXense er et viktig grep i Polaris Media sin digitale vekststrategi. Investeringen er industrielt attraktiv for å videreutvikle et industrielt samarbeid, men også som en finansiell investering i et selskap som vokser kraftig og har betydelige muligheter i et internasjonalt marked, sier finansdirektør Per Olav Monseth i Polaris.

    Les også:

Til toppen