Gründer og daglig leder i Easybring, Erland Bakke, har fått utenlandske investorer på kroken. Nå prises selskapet til 72 millioner kroner - etter rett over et halvt år i regulær drift.

Henter penger fra utlandet

Norsk oppstartsselskap blir høyt priset av utenlandske investorer.

Erland Bakke og resten av teamet bak oppstartsselskapet Easybring, som kobler de som skal sende noe med de som skal reise et sted, har hentet inn 12,3 friske millioner kroner fra investorer tilhørende i Sveits, Sverige og Brasil.

I en e-post til digi.no skriver gründer og daglig leder Erland Bakke at transaksjonen priser oppstartsselskapet til 72 millioner kroner.

- En slik prising forplikter og jeg håper vi klarer å innfri de målsetningene vi har satt oss. Pengene skal brukes til å gjøre det enda enklere å legge inn oppdrag og ikke minst ta med seg oppdrag, sørge for internasjonalisering og for å markedsføre tjenesten i Norge og Sverige, skriver Bakke.

Han oppfordrer norske gründere og oppstartsselskaper med kapitalbehov om å se utenfor landets grenser.

– Norge er preget av få ventureinvestorer, og de vi har investerer ofte i olje og gass. I tillegg har vi mange eiendomsinvestorer som holder seg til sin sektor. I praksis har ikke Norge noen reelle ventureinvestorer innenfor IT, mener Bakke.

Easybring startet regulær drift i desember, og har så langt til gode å vise til overskudd. Men pilene for det nettbaserte selskapet er i riktig vinkel. Selskapet i fjor oppmerksomhet etter at Posten Norge raslet med navne-sabelen: de mente merkenavnet deres var til forveksling lik deres bud- og fraktselskap Bring. Posten har enn så lenge ikke fått medhold, men har ikke gitt opp håpet om å få oppstartsselskapet til å endre navn.

Om Posten har noe å frykte fra Easybrings virksomhet vil fremtiden vise, men flere har fått øynene opp for plattformen til selskapet. Rundt 9 000 har registrert seg som sjåfører i basen til selskapet. Dette er folk som alle kunne tenke seg å ta med en gjenstand når de skal ut å reise, mot betaling.

Siden lanseringen har selskapet hatt 2 000 oppdrag. Hver dag kommer de inn mellom 15 og 20 oppdrag hvor snittverdien er på i underkant av 1 000 kroner. Easybring mener at deres frakttjeneste er betydelig billigere enn å bruke for eksempel Bring.

Tidligere i år inngikk selskapet en avtale med Finn.no, som profilerer tjenesten på sine nettsider. Planen videre er å få et fotfeste i det svenske markedet, samt kjøre en internasjonal lansering.

I tillegg til investorpenger har Easybring også fått støtte fra Innovasjon Norge. I fjor fikk de etableringsstøtte på 800.000 kroner og rett før sommeren kom det inn et lån på 2,5 millioner kroner.

– Vi er veldig glad for den støtten vi får fra Innovasjon Norge. Det er tydelig at de har samme troen på selskapet som vi har, og at de syntes vi fortjener og lykkes. Det setter et lite IT-selskap stor pris på. Innovasjon Norge lar oss også bruke deres ressurser i USA som har betydelig kompetanse innenfor vårt område. Deres støtte er meget viktig for oss, forteller Bakke.

Til toppen