FORBRUKERTEKNOLOGI

Henter trafikkdata fra kundenes mobil

Google Maps-brukere bidrar - mange uten å vite om det.

26. aug. 2009 - 11:00

Kart- og navigasjonsprogrammet Google Maps er tilgjengelig for mange mobiltelefoner - uten andre kostnader for brukeren enn det som belastes for dataene som sendes over mobilnettet. Gjennom programmet tilbyr Google også trafikkinformasjon, men foreløpig bare i USA. Tjenesten har nylig blitt utvidet til ikke bare å gjelde motorveier. Nå skal trafikkinformasjon for alle hovedtrafikkårer i USA være inkludert.

I forbindelse med denne oppdateringer har produktsjef for Google Maps, Dave Barth, skrevet et blogginnlegg om hvordan Google samler inn trafikkinformasjonen.

Barth skriver at det er først og fremst Google Maps-brukerne selv som bidrar med dataene. Det vil si de som benytter Google Maps på mobilen og som befinner seg i en bil på de aktuelle veiene.

Dataene som samles inn - de skal være helt anonyme, lover Barth - inkluderer kun posisjon og hastighet. Dette er tilstrekkelig for å beregne om det er kø på veien og dermed kunne råde trafikanter til å velge en alternativ rute.

Trafikkdata i Google Maps på en mobiltelefon. Grønt betyr at trafikken flyter greit, gult betyr middels tett trafikk, mens rødt betyr svært tett trafikk. Rødt/svart betyr saktegående eller stillestående kø.
Trafikkdata i Google Maps på en mobiltelefon. Grønt betyr at trafikken flyter greit, gult betyr middels tett trafikk, mens rødt betyr svært tett trafikk. Rødt/svart betyr saktegående eller stillestående kø.

Dataene samles kun inn fra mobiler med påslått GPS-mottaker. Brukerne kan avstå fra å bidra ved å skru av funksjonen Min posisjon. Hvordan dette gjøres er forklart på denne siden.

Barth skriver at det kvaliteten på tjenesten avhenger av at mange bidrar. Han forklarer at når en mengde mennesker rapporter data fra det samme området, kombineres disse samme for å gjøre det vanskelig å skille én telefon fra en annen.

- Selv om kjøretøyet hvor mobilen befinner seg er anonymt, ønsker vi ikke at noen skal finne ut hvor det anonyme kjøretøyet kom fra eller hvor det dro. Dersom finner vi start- og sluttpunktene til enhver tur og sletter disse dataene permanent, slik at til og med Google slutter å ha tilgang til dem, skriver Barth.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.