RESULTATERFINANS

Her er årets merkenavn-vinnere

IT-bransjen har de mest verdifulle merkenavnene i verden. Her er vinnerne og taperne.

30. juli 2007 - 09:43

Businessweek og Interbrand har utgitt sin nye liste over verdens 100 mest verdifulle merkenavn. Listen måler hva navnene er verd, noe som spår fremtidig salg.

Det som slår en når man ser på listen er hvor tungt IT-bransjen dominerer. Av de 44 første selskapene, er 17 fra IT-bransjen.

Det er gode tider i verdensøkonomien, men noe selskaper øker sin markedsverdi mye fortere enn andre. Og en liten gruppe selskaper faller. Det er ikke helt overraskende Google som øker mest. Selskapets merkevare-verdi har løftet seg 44 prosent og selskaper ligger nå på 20. plass.

Motorola er den store taperen etter at selskapet ikke har klart å komme opp med nye toppmodeller etter at salget av deres Razr-modeller begynte å falle. Også Intel og Dell faller.

Her er de 44 første plassene og hvordan de har endret seg det siste året:

1 Coca-cola - 3%

2 Microsoft +3%

3 IBM +2%

4: General Electric +5%

5: Nokia +12%

6: Toyota +15

7: Intel -4

12: HP +12%

17: Cisco +9% 19

20: Google +44% 17,8

21: Samsung +4%

25: Sony +10%

27: Oracle +9

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

31: Dell -6%

33: Apple +21%

34: SAP +8

44: Nintendo +18

Her kan du lese hele listen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra