Her er det verste nettside-feilene

Dårlig designede nettsteder frastøter kundene. Her er ekspertenes grelleste eksempler.

WM-datas faggruppe for brukeropplevelse og design (Også kalt WM-data UX, for «user experience»), opplever nå en eksplosjon i henvendelser fra kunder som ønsker å gi et profesjonelt inntrykk av sine forretningsområder på nett.

Fagmiljøet består i dag av åtte designere, informasjonsarkitekter, interaksjonsdesignere og brukeranalytikere, alle med rundt ti års erfaring. Avdelingen under ledelse av Tom Hauge skal i år vokse kraftig.

Gjennom årene har WM-data UX utviklet løsninger for bedrifter som Aker Kværner, Forsvaret, Lånekassen, Telenor, SFT, Vinmonopolet og XXL.

Men selskapet har også gjennom årene sett det meste av grelle eksempler på hvordan bedrifter feilaktig tar i bruk elementer som lyd, bilder, bevegelser og tekst.

En dårlig nettside kan skremme kunden bort, og verdifulle forretninger kan gå tapt.

– Folk gjør seg opp kjappe vurderinger basert å førsteinntrykk av design, navigasjon og innhold, sier senior informasjonsarkitekt og fagansvarlig i WM-data UX, Are Gjertin Urkegjerde Halland, til digi.no.

En undersøkelse hevder at leserne kan bruke så lite som 50 millisekunder til å danne seg et førsteinntrykk. Halland tror det i praksis kan være snakk om 3 til 4 sekunder.

Man må hele tiden tenke organisasjonens strategi, målgruppens krav og behov og ikke minst sjangeren man opererer innenfor, mener Halland.

Folk har forventninger til nettsteder man besøker, og ser for seg et gjennomført design til for eksempel Wallpaper.com i forhold til for eksempel Nike.com som skal gjenspeile opplevelser og dynamikk.

Halland mener at for et advokatfirma er det viktig at nettstedet framstår ryddig, profesjonelt og seriøst samtidig som det kommuniserer tjenestene man tilbyr. Dette advokatselskapet utstråler neppe en slik tillit og troverdighet.

Driver man derimot et nettsted for barn er det selvsagt at det er helt andre krav som at det skal være morsomt, fargerikt og ha tydelige store knapper.

– Noe av det dummeste man kan gjøre er å bryte totalt med de forventninger brukeren har til et nettsted i sin sjanger. Folk er trygghetssøkende, og magefølelsen man har for et nettsted er i stor grad basert på forventninger ut fra lignende nettsteder, sier Halland.

Men på noen nettsteder kan design likevel være mindre viktig. Halland viser til nettsteder som ebay.com, som ser grusom ut ved første øyekast, men som likevel er ekstremt populær på grunn av innholdet som man ikke finner andre steder.

– Utfordringen er å finne balansen mellom å se profesjonell og ryddig ut, samtidig som det ikke skal være kjedelig. Grafiske uttrykksformer skal balansere denne knivseggen, sier Halland til digi.no.

Her er noen eksempler på utenlandske nettsider som viser hvordan man ikke skal lage nettsider:

Frysteel.com

Dom fra WM-data: Har gjort det meste feil, uendelig flash-intro, skjult navigasjon, talentløs design og elendig innhold samtidig som det bryter med de fleste sjangerkrav til b2b-nettsteder for salg av stål.

2advanced.com

Dom: 2advanced.com lever opp til sitt navn, og er litt for avansert med kjempelang flash-intro og uleselig tekst.

Gogofrog.com

Dom: Gått seg fullstendig vill i en Virtual Reality-metafor og bryter med de fleste kriterier for kommunikasjon.

apple.com

Dom: Har ekstremt dårlig kontrast.

Costcutter.com

Dom: Kjører popups i hytt og pine, det er umulig å se hva slags virksomhet det er, og de skjuler all informasjon under kryptiske menyvalg.

Eurolawyers.net

Dom: Fullstendig unødvendig splash, en mur av avsenderorientert tekst bak.

Til toppen