RESULTATERFINANS

Her er hva vi skal kjøpe til jul

IT-bransjen gnir seg i hendene for det meget viktige julesalget. Her er hva HP og Komplett satser på at vi skal kjøpe til hverandre.

12. okt. 2004 - 13:10

IT-bransjen har nå gjort seg ferdig med julesalget. Det som nå ikke er på lager, vil du ikke få solgt. Og det er synd, for julesalget blir stadig viktigere for en IT-bransjen som lager stadig mer utstyr til stua og lommene.

HP er den leverandøren som er den sterkeste eksponenten for IT-bransjen fremvekst på digitale lyd, bilder og video.

- Julesalget er veldig viktig for oss. 25 prosent av årsomsetningen på konsumentprodukter kommer i de tre ukene før jul, forteller Morten Karlsrud, salgsdirektør konsumentmarkedet, til digi.no.

Karlsrud forteller også at januar er en overraskende god salgsperiode. For i resten av næringslivet er januar den roligste perioden i året.

- Januar er like bra som desember. Folk handler mer fordi janaur er en grå og trist periode. I tillegg har folk fått penger til jul,

Karlsrud forklarer hvordan den typiske høsten er for IT-bransjen.

- I september har leverandørene planleggingsmøter slik at og forhandlere kan bestemme seg. Nå fylles lagerne opp og vi vet hva som vil bli storselgerne i desember. Men det typiske julesalget starter ikke så tidlig, det er i desember det kommer skikkelig i gang.

Komplett.no-sjef Eric Sandtrø er ikke enig. Han opplever bare et mindre salgsløft i julen, men bekrefter at januar også er ganske bra.

- Det er ikke så mange som handler julepresanger på nett foreløpig - kanskje de er redd for å ikke å få dem levert, sier Komplett.no-sjefen.

På spørsmål om hva som er den nye storselgeren, har ikke Sandtrø noe klart svar.

- Jeg savner den store nyheten. I fjor var det DVD-spillere og digital kamera. DVD-opptakere og harddiskbasert MP3-spillere blir viktige, men jeg savner et "må ha"-produkt.

Karlsrud har en mye klarere spådom og han er ikke beskjeden på norske forbrukeres vegne.

- Alle er enige om at bærebare PCer blir det store juleproduktet, mener HP-sjefen.

Han mener at selv om dette er en presang til 7000-10.000 kroner, er dette ikke for mye når folk skal kjøpe presang til familiemedlemmer eller seg selv.

- Nordmenn har god råd om dagen. Et nytt statsbudsjett tegner også bra. Dette kan

gjenspeile seg i ekstra dyre julegaver, tror HP-sjefen.

- PCen er blitt et personlig produkt som folk har en av hver, i motsetning til før der en familie typisk delte en maskin. Storselgeren trenger ikke å være så lett, men tenåringer og andre ønsker seg bærbare maskiner med stor skjerm og DVD-brenner.

Karlsrud spår også et heftig digital kamera-salg.

- Juleukene vil løfte salget med en faktor på tre til fire. Markedet deler seg nå i to - et billigsegment og et avansert segment.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Karlsrud vil også tjene på salget av at mobiltelefoner med bedre kamera, typisk over 1 en megapixel tar av. Mange av disse kundene kjøper seg en liten fotoskrivere med enkel utskrift fra mobil.

HP kommer med sitt første ekslusive spill/film for mørke rom. Plasma og LCD tar av på film på stua.

Karlsrud trekker også frem trådløse skrivere, bærbare DVD-spillere og projektorer. Men han mangler en storselger.

HP har inngått en avtale om å produsere musikkspilleren iPod Mini, men HP Norge får ikke denne i salg før jul.

- Hadde vi hatt iPod til jul kunne vi solgt hvor mye vi ville, sier Karlsrud.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.