Her er Lenovo Norge

Lenovo har fått sitt eget hjørne i IBM-bygget på Mastemyr, men er ikke isolert.

To norske avdelinger fra store selskaper skilles ut fra moderselskapet denne høsten på grunn av oppkjøp. I begge tilfellene er kjøperne asiatiske. BenQ overtar Siemens’ mobilavdeling 1. september, men først ute var Lenovo, som overtok IBMs PC-del 1. august.

Fra norske IBM fulgte 14 ansatte med. I tillegg er åtte nye selgere ansatt. Disse har fått sin egen etasje i IBM-bygget på Mastemyr.

I USA måtte Lenovo og IBM innkvartere seg i forskjellige bygninger for å få oppkjøpet godkjent. Kongressen var nemlig bekymret for at industrihemmeligheter ville lekke fra IBM til Lenovo. Dette har man merket lite til i Norge, forsikrer administrerende direktør i Lenovo Norge, Hanne Klaussen.

– Vi jobber fortsatt tett med IBM, og ser på oss selv som en forlengelse av IBM. Vi er i såpass tett samarbeid at dørene står åpne, sier hun.

Etter nesten en måned i nytt selskap, er det ikke så mye som er endret, ennå.

– Det viktigste i starten var å få kunder og ansatte over i det nye selskapet. Etter hvert vil vi få fordeler av å være et spesialisert selskap, mener Klaussen.

Lenovo har dessuten planer om å bevege seg inn på nye markeder, det vil si privatmarkedet.

Vil det fortsette?

– Vi har et strategisk samarbeid i fem år. Vi har felles salgsressurser og bruker finans- og supporttjenester fra IBM. IBM skal bruke Lenovo-PC-er som sine arbeids-PC-er og vi er leverandør til PC-biten på deres totalleveranser, sier hun.

Men må kundene velge Lenovo når de kjøper IBM?

– Det ligger nokså sterke føringer på at vi er foretrukket partner, det er en del av avtalen.

Lenovo har rett til å bruke IBMs merkenavn i fem år, men skal raskt i gang med å bygge opp Lenovo som merkevare, forteller Klaussen. Det viktigste initiativet er å sponse OL i Torino 2006 og Beijing 2008.

Overgangen har gått som planlagt, og farten er ikke lavere enn før, hevder Klaussen.

– Vi leverte et fantastisk andrekvartal, ifølge IDCs tall.

Og det er ingen som er skeptiske til at IBM blir Lenovo?

– Nei, vi har tvert imot fått mange positive tilbakemeldinger, sier hun.

    Les også:

Til toppen