Her er Microsofts skandinaviske innholdspartnere

Det er en imponerende liste med innholdsleverandører Microsoft har skaffet seg før lanseringen av Internet Explorer 4.0. digi.no bringer deg de komplette listene i Norge, Sverige og Danmark.

Bill Gates har innsett at det fortsatt er innhold, og ikke teknologi, som er det viktigste når et nytt medium skal erobres. Derfor har han inngått avtaler med amerikanske giganter som Disney, New York Times, National Geographic og Time Warner i kampen om kundene.

Også i Skandinavia har Microsoft greid å kapre noen av de mest populære innholdsleverandørene. Internett Kanal 1s digi.no er naturligvis der - sammen med åtte andre norske innholdsleverandører:

1. Scandinavia Online (både forbrukertjenesten og SOL Business Network)

2. VG

3. Aftenposten

4. NRK

5. P4

6. Nettavisen

7. Hegnar Online

8. HjemmeNett (Orkla Media, Egmont og Hjemmet Mortensen)

For Sverige ser listen slik ut:

1. Dagens Nyheter

2. Aftonbladet

3. Metro (gratisavis - nyheter)

4. Dagens Industri

5. Affärsvärlden

6. Privata Affärer (forbrukerrettet finansnytt)

7. IDG

8. Dagens TV (TV-guide)

9. Passagen (Telias torg for nyheter, sport og underholdning)

10. PointCast (nettkaster med diverse innhold, etterhvert svensk)

I Danmark er samarbeidspartnerne disse:

1. Jyllands-Posten

2. Børsen (næringslivsnytt)

3. Computerworld

4. Penge & Privatøkonomi

5. Adazio (næringslivstjeneste)

6. Egmont Online (familieunderholdning)

7. Børn (evt. Donald Duck)

8. Puls netstation (tenåringskanal)

9. Chilinet (tenåringskanal)

10. JTV (TV-guide)

Microsoft har plassert disse leverandørene på skrivebordet til Explorer 4.0 under et eget kanalvalg som brukerne eventuelt kan endre på manuelt.

Gates' disipler utnytter push og dynamisk HTML for kontinuerlig å oppdatere innholdet. Det er en ny egenskap ved nettleseren, Active Channels (aktiv kanal), som gir mulighet for automatisk levering av webinnhold til brukerne.

Microsoft deler også innholdsleverandørene inn i forskjellige kategorier som nyheter, sport og underholdning.

Ifølge Scandinavias Onlines administrerende direktør Erik Hagen er økt tilgjengelighet et viktig våpen for å sikre tetposisjonen på innholdssiden. Men i tillegg til distribusjon og markedsføring, mener både P4 Interaktiv og NRK Interaktiv, ved henholdsvis Roy Hovdan og Rolf Brandrud, at pushmulighetene ut mot målgruppene åpner for nye muligheter - både med hensyn til oppdateringer og testing av tekst, lyd og video.

Til toppen