Microsofts briller legger et ekstra lag med informasjon over for eksempel en overføring av et idrettsarrangement, hvis vi skal dømme ut fra patentsøknaden. digi.no har manipulert bildene ved å legge på farge. (Bilde: digi.no)

Her er Microsofts «smarte briller»

Skiller seg fra Googles oppfinnelse.

Framtiden er som kjent så lys at du må bruke solbriller. For ikke å si briller med såkalt utvidet virkelighet («augmented reality»).

Microsoft har søkt patent på en interaktiv brille. Innretningen de beskriver gir et supplerende lag med informasjon over virkelige bilder i sanntid.

Med andre ord ikke helt ulikt hva Google utvikler med sin internett-tilkoblede brille, kjent under kodenavnet Project Glass.

Bruksområdene til de to produsentene fremstår likevel som ulike.

Der Google skaper en brille du benytter i hverdagen, ser Microsofts variant ut til å være tilpasset særskilte stedbundne opplevelser. Ikke bare tv-sendinger eller spill fra sofaen, selv om slik bruk neppe kan utelukkes.

Berikelsen med Microsofts oppfinnelse kan dreie seg om statistikk eller utfyllende spillerdata for publikum på et idrettsarrangement eller konsert, hvis vi skal dømme ut ifra patentsøknaden, som ble publisert i går og oppdaget av nettstedet Unwired View.

Det beskrives et system som er bevisst synsfeltet bæreren kikker på («scenen») så vel som hvor vedkommende befinner seg. Det ekstra informasjonslaget skal ikke forringe synsfeltet nevneverdig og skal dessuten kunne tilpasse seg hodebevegelse.

Microsofts nevner seg at produktet kan brukes blant annet til å fremvise repriser under live arrangementer, eller sørge for å oversette språk.

Et eksempel som benyttes i patentbeskrivelsen er at publikum under en opera-forestilling kan få sangteksten oversatt til et egnet språk og vist frem gjennom brillen.

Patentsøknaden ble sendt inn til det amerikanske patentkontoret allerede for halvannet år siden. Hvorvidt teknologien som beskrives ender opp som et faktisk sluttbrukerprodukt må tiden vise.

    Les også:

Til toppen