Opera nye logo er mer moderne enn tidligere og har et uttrykk mer i tråd med hva konkurrentene benytter.

Her er Operas nye logo

- På tide å modernisere utrykket, forteller nettleser­selskapet.

Opera Software har satset hardt på utbedring av brukergrensesnittet i sin neste nettleser. Det kommer tydelig frem i betaversjonene som er sluppet.

Den endelige versjonen blir klar for lansering om kun få dager, tirsdag 1. september.

I samme sveiv fornyer Opera logoen sin, eller nettleserikonet, som selskapet selv ynder å kalle det.

Den er ennå ikke helt offisiell, men slik blir den norske nettleserens nye logo:

Opera nye logo er mer moderne enn tidligere og har et uttrykk mer i tråd med hva konkurrentene benytter.
Opera nye logo er mer moderne enn tidligere og har et uttrykk mer i tråd med hva konkurrentene benytter.

Fornyingen kommer rundt ti måneder etter stjernedesigner Jon Hicks ble ansatt i selskapet.

Hicks er mannen bak blant annet Mozillas anerkjente Firefox- og Thunderbird-logoer, og har tidligere uttalt at han håper han får sjansen til å fornye også Operas logo.

Han har imidlertid ikke vært alene om den jobben. Logoen er utviklet av et team internt i selskapet.

- Hicks har primært jobbet med nytt brukergrensesnitt på pc-produktene våre. Han har også bidratt til logoutviklingen. Han har vært en sentral komponent i prosessen med den erfaringen han har, men mer som en støttespiller. Det er andre som har hatt større innflytelse i dette arbeidet, sier infosjef Tor Odland i Opera til digi.no.

Forskjellen mellom nytt og gammelt ikon kommer bedre frem slik, tipser en av våre lesere.
Forskjellen mellom nytt og gammelt ikon kommer bedre frem slik, tipser en av våre lesere.

Odland forteller at planen er å lansere logoen i forbindelse med den offisielle utgivelsen av Opera 10 neste uke.

Lettere å bruke

- Vi kaller dette for et ikon, ettersom man skiller mellom firmalogo og et produktikon. Dette er et nytt ikon for Opera, fortsetter han.

- Hva er bakgrunnen for byttet?

- Vi har hatt det forhenværende ikonet en stund, og nå var det behov for å oppgradere. En viktig faktor i dette er at vi er på såpass mange plattformer. Det skal være lett å bruke vår logo på enhver dings, for eksempel fra Samsung, sier Operas kommunikasjonssjef.

Opera Software vil legge frem regnskapet for årets andre kvartal fredag i denne uken.

    Les også:

Til toppen