VEKK MED SILOENE: Difi-direktør Ingelin Killengreen legger opp til at sjefene i både stat og kommune lærer seg at IT-verktøy er så kritiske for oppgavene som skal gjøres at moderne løsninger som kommuniserer på tvers av fagområder vil komme av seg selv - uten budsjettkamp. (Foto: Espen Zachariassen)

Her er oppskriften på moderne IT i staten

IT-løsninger på tvers uten budsjettkamp.

En felles hodepine i offentlig sektor er et økende behov for å samarbeide på tvers av fagområdene, samtidig som det er vanskelig å få satt slik samordning i system.

Les mer: Verktøyene virker ikke

IT-mangel

En tung årsak er mangelen på muligheten til å kommunisere digitalt mellom direktorater og forvaltningsnivåer.

Det kom frem på talerstolen under Forvaltningskonferansen i regi av Difi i Oslo onsdag.

Så vel rådmann som departementsråd savner IT-verktøy som åpner kanalene mellom fagområdene.

Nøkkelen

Nettopp dette savnet kan være nøkkelen til å få fart på samordningen, som både kommune og stat ønsker å få til.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet leder et program for styring og ledelse i forvaltningen, der Difi har en ikke uvesentlig rolle i gjennomføringen.

Det er i startgropen nå og skal pågå i tre år. Om kort tid starter de første testene av ulike opplæringsbolker for ledere i staten.

– Her skal vi skape forståelse for at digitaliseringen er en driver for samordning ved at den gir mulighet for å dele informasjon og snakke sammen på helt andre måter enn i dag, sier Difi-sjef Ingelin Killengreen.

Så du denne? Staten bryter egne regler

Ingen penge-stopp

Det er ikke snakk om å bygge en felles IT-plattform for alt som heter fagsystemer.

– Dette handler om at sektorene velger fagsystemer som kan kommunisere med hverandre, forklarer Killengreen.

– Kan ikke det kjapt hindres av mangel på penger til å bytte til nytt?

– Den grunnleggende strategien for norsk forvaltning fremover er å ta utgangspunkt i brukernes behov. Det betyr samspill med andre fagområder. Det krever IT-løsninger som kommuniserer. Det handler om nettbaserte tjenester med interaktivitet mellom bruker og den som yter tjenester. Og at en bruker ikke må logge seg inn flere ganger for å få utført sine tjenester. Det krever også IT-løsninger med åpne kommunikasjonskanaler, sier Difi-sjefen.

På den måten vil ikke IT-investeringer komme i konflikt med andre budsjettbehov.

– Å skaffe de gode IT-løsningene blir en del av nødvendigheten for å etablere gode tjenester som innbyggerne trenger, konkluderer Killengreen.

Samarbeid
– Hvor vanskelig blir det å få til i praksis – å bytte fagsystem er ikke fort gjort

– Vi har ikke alle de tekniske løsningene for det i dag, medgir Difi-sjefen overfor digi.no.

Men det er etablert et samarbeid mellom statlige virksomheter og kommunene som kommer til å dra i riktig retning, ifølge Killengreen:

Nye systemer skal bygge på de såkalte felleskomponentene for å sikre nettopp samspillet. Eierne av disse, som Skatteetaten, Brønnøysundregistrene og Difi, møter tjenesteeierne, som Nav og kommunal sektor, i et forum kalt SKATE.

– I dag utvikles fagsystemene av hver enkelt sektor. Arbeidet i SKATE skal lede til at både eierne av felleskomponentene og tjenesteeierne jobber for at fagsystemene skal kunne kommunisere, sier Difi-direktøren.

Sjefene skjønner mer

En forutsetning for en slik strategi er ledere som baker informasjonsteknologien inn i organisasjonens måte å jobbe på.

Undersøkelser som viser at sjefene fremdeles ser på IT som en sidefunksjon, er ikke så gamle.

Se bant annet Rambølls rapport.

– Så hvor godt er utgangspunktet for å lykkes – hva er status for ledernes evne ti å tenke IT som en del av helheten?

– Vi har ingen undersøkelse eller lignende på dette nå, men vi erfarer at stadig flere ledere som vi snakker med, ser at en slik strategisk IT-forståelse er avgjørende for å kunne gjøre en god jobb, svarer Ingelin Killengreen.

Les også: IT-sjefene i staten skal slutte å snakke om teknologi

Til toppen