Her er prislappen for å dominere Internett-Norge

I dag feirer Media.com sitt femårs-jubileum ved å kjøpe det aller meste av reklameplassen på den norske weben. Selskapet har regnet ut hvor mye det koster én annonsør å dominere fullstendig i ett døgn på nettet.

Flere annonsører har gjort det i andre mediekanaler, blant annet bilannonsører i Aftenpostens morgenutgave. Nå gjør en medieformidler det på Internett.

Det dreier seg om full dominans i en begrenset tidsperiode i et medium. I dag kommer du til å se store bannerannonser og plakater for pixelagentene i Media.com Interactive på alle de store norske nettstedene, inkludert VG, Nettavisen, Dagbladet, Aftenposten, SOL, MSN, TV2, Hegnar og DinSide.

Kampanjen startet ved midnatt i dag og kommer til å gå hele døgnet, på enkelte nettsteder frem til i morgen tidlig. Sammen med nettbransjen gjør Media.com og designerne MediaFront et storstilt forsøk på hvordan reklame på Internett fungerer.

Les også:


- Det nytter ikke å klage over nedgangstider hvis man ikke selv forsøker å snu trenden. Med denne kampanjen har vi alle brettet opp ermene, og det er et helt unikt samarbeid vi her har opplevd, sier Nina Hølke i Media.com som for øvrig er mediabyrået Mediacom sitt interaktive datterselskap.

- Vi opplever at mange annonsører oppfatter Internett som kjedelig og lite engasjerende, samtidig som det eksisterer flere fordommer som at reklame på Internett ikke skaper nok oppmerksomhet. Bransjen ønsker med denne kampanjen å tilbakevise påstandene en gang for alle, sier hun videre.

Og kampanjen er allerede i ferd med å vise at nettreklame har en god effekt:

  • Etter ti timer på nettet, er det 10.000 besøkende som har klikket på annonsene og gått inn på Media.com kampanjesider. Halvannen time senere er tallet steget til 14.500. Det viser en teller som ligger inne på Media.com nettsider.

- Besøket steg markant etter at de største nettsidene fikk opp annonser på de store plakatene på forsiden. Plakatene ble lagt ut klokken ni i dag morges, sier pixelagent 006, Børge Sandengen, til digi.no.

Han opplyser at det er lagt ut forskjellige annonser på de ulike nettstedene, det vil si at den skal være målrettet inn mot de ulike målgruppene på de ulike nettstedene.

- Vi har tatt hensyn til forskjellige typer medier, underseksjoner og kanaler. Dette har absolutt vært et stort puslespill, sier Sandengen som ikke vil ut med hvor mye de har betalt for ett døgns dominans. Etter det digi.no vet, har Media.com fått tillatelse til å bruke endel reklameplass som allerede er kjøpt på vegne av andre annonsører for å feire seg selv med den storstilte reklamekampanjen.

- Dette er en felles aktivitet med alle nettstedene for å vise mediets styrke. Vi skal forsøke å være innovativ, annerledes og engasjement hos reklamekjøperne, sier han.

Media.com har imidlertid regnet hvor mye det ville kostet én annonsør å dominere det norske internettmarkedet med samme utvalg av nettsteder.

- Det vil kommet på rundt fem millioner kroner i bruttopriser, sier Sandengen.


Disse aktørene deltar i dagens kampanje:
  • VG
  • Katalysator (digi.no, iMarkedet, DinSide, Propaganda)
  • Startsiden
  • Nettavisen
  • Dagbladet
  • MSN
  • SOL
  • TV2
  • AdLink
  • Media PrimeTime (Aftenposten, 3 store)
  • dn.no
  • Hegnar Media
  • Advertising.com
  • IDG og IT Media
Til toppen