Her er Twitters forretningsplan

Slik skal nettfenomenet tjene penger.

Den sosiale nettjenesten Twitter fyller tre år neste måned. Det lille privateide foretaket som driver butikken har fortsatt ikke tjent en krone på driften, men utgiftene har trolig heller ikke vært særlig store.

Twitter er nemlig en svært enkel nettløsning. Brukerne kan fortelle hverandre hva de vil på 140 tegn eller mindre.

Løsningen er i ferd med å havne i den eksklusive ligaen av nettjenester med eget verb. Også blant mange norske brukere har debatten gått i det siste: Heter det å twitre, tweete eller kvitre?

Vekstkomet

Bruken av mikroblogg-tjenesten har eksplodert, og særlig det siste året har løsningen blitt en vekstkomet.

Twitter har nå mer enn 55 millioner daglige brukere. Det hevder en av investorene i et intervju med finansnettstedet Bloomberg.

Populære tjenester med mange brukere tiltrekker seg investorer også i objektivt sett dårligere tider. Nylig hentet Twitter inn 35 millioner dollar i sin tredje emisjon. Fra før har de hentet 22 millioner dollar.

Samtidig har det lenge vært en godt skjult hemmelighet hvilke planer som skal gjøre løsningen lønnsom.

Nå tar selskapets nyansatte forretningsutvikler Kevin Thau bladet fra munnen, og i et intervju med Forbes avslører han hvordan de skal begynne å trykke penger:

Twitter utvikler nå en serie tjenester og produkter som skal tilby analyse og målinger basert på informasjonen som går gjennom den populære tjenesten.

Særlig utviser selskapet stor tro på integrasjonen mot mobiltelefoner. Antallet sms-meldinger som går gjennom Twitter har ifølge Thau økt med over 1000 prosent det siste året.

Mye av dette er sanntidsinformasjon og observasjoner fra brukerne, og slik sett verdifull informasjon dersom den sammenstilles og analyseres.

Kevin Thau har imidlertid ikke fortalt når slike tjenester blir klare, eller hvor mye Twitter planlegger å ta seg betalt for dem.

At Twitter er blitt en kraft å regne med ble ikke minst klart for mange da et fly nylig måtte nødlande i Hudson river, New York. De første rapportene dukket opp på Twitter over tyve minutter før de tradisjonelle mediene kom på banen.

    Les også:

Til toppen