Herman Berg: Samlede verker

Herman Bergs samlede kommentarer og synspunkter, samlet på et brett.

Herman Berg: Samlede verker
Reklamerevolusjonen må komme innenfra
Det nytter ikke at utenforstående prøver å fange reklamemakernes oppmerksomhet. Kjeftingen og smellingen om Internett har utelukkende effekt hvis den blir fremført av og i menigheten selv.

Åpner de sovende gigantene porten i '99?
1999 kan bli året da de store mediehusene entrer webportalene for alvor.

Som man banner i kjerka
Hadde jeg vært annonsør på Internett, hadde jeg gått i demonstrasjonstog med bannerannonsene høyt hevet i protest.

De virkelige rock-rebellene
I motsetning til de håpløse drømmerne i 68-generasjonen, ser dagens ungdommer virkelig ut til å klare å rocke ved enkelte etablissement.

Ikke bløff, P4!
P4 Radio Hele Norge har aldri oppfylt og vil aldri oppfylle kravene til allmennkringkasting. Si heller opp konsesjonsavtalen først som sist. Den er uansett bare til bry.

Pratsomme finner tonen
Da de langhårede finnene la fram planene om en pratetjeneste for næringslivet, vrengte til og med kantinedama oppgitt med øynene. I dag har tjenesten 20.000 medlemmer og går i pluss.

Et spørsmål om mot
Trass i de enorme ressursene som de største norske mediehusene rår over, finnes det lite rom for annet enn tradisjonell publiseringstankegang i samtlige.

Stå på krava!
Journalister er kanskje noen av verdens mest kverulerende og ufordragelige yrkesutøvere. Men når det gjelder å kreve penger for sine åndsverk i nyere mediekanaler, er de fromme som lam. Offerviljen går imidlertid ikke bare ut over journalistene selv.

Djevelens kanal
De røde djevelene fra Manchester er i ferd med å inngå pakt med en av verdens mektigste mediebaroner. Om få år vil folk knapt huske hva bråket dreide seg om. Da vil nemlig alle fotballklubber eie hver sin TV-kanal.

Lukrative informasjonsbomber
Det egentlige år 2000-problemet er at de færreste norske bedrifter vet hvilke enorme verdier de sitter på i den turbulente luftferden inn i det nye årtusenet.

Rykk fram til start
HjemmeNett må bort fra å være blåøyde hvis de skal ha mulighet til å stirre SOL i hvitøyet. For det norske nettmarkedet er det svært velkomment hvis en seriøs portalutfordrer klarer å rykke fram til startstreken.

Begivenheter en masse
Ryktene om massemedienes død er betydelig overdrevet. Faktisk så overdrevet at det er på tide å avsanne dem en gang for alle. For hvordan kan massene ignorere mediene når det er masse begivenheter på gang?

Du får kun én sjanse
I et kjempeunivers av ord og bilder er nettet et nådesløst medium. For nettstedene er det liv om å gjøre å komme med på nettbrukernes daglige sveip, skriver medieredaktør Herman Berg i dagens kommentar.

Når konsesjonen blir en sovepute
P4 har utvilsomt nytt stor kommersiell suksess de første fem årene av sitt liv. Uten synlig innblanding fra myndighetene har kanalen fått plassere reklame på radio inn i annonsørenes mediemiks. Inn i neste årtusen møter imidlertid monopolisten større bølger.

Fra anarki til demokrati
Fredag var dagen da nettet tok rotta på resten av medieverden. For Bill-hatere over hele kloden må det ha fortonet seg som himmelrike. For Bill 1 og Bill 2 må simultansendingene på TV og web ha fortonet seg som det reneste marerittet, skriver medieredaktør Herman Berg i dagens kommentar.

Deprimerende nyheter
Jeg er så fryktelig deprimert for tiden. Jeg tror det kommer av alle avisene jeg leser, skriver medieredaktør Herman Berg i dagens kommentar.

SOLs globale redningsmenn
Det spiller ingen rolle hvor mange kursjusteringer og refokuseringer Scandinavia Online (SOL) foretar seg. SOLs skjebne er fullstendig utenfor selskapets kontroll, skriver medieredaktør Herman Berg i dagens kommentar.

Riddere med digitalt verktøy
Den lovende journalisten fikk anledning til å lage fiktive artikler i to og et halvt år før oppegående sjeler i en ekstern webredaksjon lurte på hva som egentlig foregikk. Det er svært sunt hvis utviklingen av et nytt medium kan røske opp i tradisjonelle journalistkulturer der kameraderi og egotripper er sentrale elementer i hverdagen.

Kyberkongenes klamring til kronen
De levde lykkelig i alle sine dager....inntil de eksklusive merkevarene på nettet oppdaget at de faktisk var konkurrenter. Nå prøver de å finne ut hvordan man konkurrerer med hverandre. I mens kommer de gode, gamle globale merkevarene snikende inn bakdøra.

SOLs ekstreme markeringsbehov
Er det virkelig nødvendig å bruke SOL-navnet hver eneste gang Norges største aktør på web skal finne på noe nytt, spør medieredaktør Herman Berg i dagens kommentar.

Når musen tar over musikken
Musikk er ikke lenger hva det er. Og det kan det heller aldri bli når musen på datamaskinen tar innersvingen på musikerne, og det digitale opprøret er i ferd med å rocke musikkmogulene overende.

På tide med escape for Netscape
Det er mulig at Netscape-sjef James Barksdale ikke er særlig interessert - men det finnes faktisk en tast på datamaskinen som kan redde ham fra å få fullstendig identitetskrise i kampen mot gatemaster Bill, skriver medieredaktør Herman Berg i dagens kommentar.

Global ignoranse
Hvis jeg skulle startet "bizniss" på nettet i morgen, hadde jeg droppet enhver henvisning til Norge og laget tjenesten på et språk som var tilgjengelig for hele verden.

Turbulens i den digitale evighetsmaskinen
Mulighetene for konstante endringer i databaser bør gi både myndigheter, journalister, advokat Per Danielsen og andre vaktbikkjer konstant hodepine.

Barnebastion for fall
NRK er endelig i ferd med å innse at barne-TV kanskje er den sendingen som inneholder de største kommersielle verdiene av alle fjernsynsprogram. Men sannsynligvis er det for sent å erstatte sponsingen.

Bli rik på idéfattigdom
Hva med en liten utfordring mandag formiddag? Sett dere ned med favorittpublikasjonen, pløy nøye gjennom den og finn ut om det er noe av innholdet på papir som passer i et interaktiv medium. Etterpå kan dere ringe til Norges største mediehus og selge merkevareidéen til høystbydende, skriver medieredaktør Herman Berg i dagens kommentar.

Å tale med én stemme
Kjære avisredaktører. Leken er over. Dere har gjemt dere lenge nok fra leserne. Vis deres sanne ansikt i lederkommentarene. Ellers gjør vi det, skriver mediaredaktør Herman Berg i dagens kommentar.

Offensive Schibsted
Schibsted satsing på nye medier er nøyaktig så offensiv som den ser ut, skriver mediaredaktør Herman Berg i dagens kommentar.

Trenger Internett reklamebransjen?
Egentlig er det vel greit at reklamemakerne skyr den kommersielle verdensveven som pesten. Da slipper man å høre skrytet fra disse pompøse kvasikunstnerne som renner over av selvhøytidelighet, skriver mediaredaktør Herman Berg i dagens digi.no-kommentar.

Gi oss målene - ikke målingene
Servermålinger som viser trafikk på nettsteder gir en kjempefin oversikt over hvilket nettsted som har de beste mustrykkerne i Norge. Ti på topp-oversiktene fungerer kanskje aller best på overhead-presentasjoner, skriver media-redaktør Herman Berg i dagens kommentar.


<-- Klikk deg fremover | Klikk deg bakover -->

Til toppen